Kulturrådmand: »Er der krænkelser på spil, skal der være nultolerance«

Erlend Høyersten er ikke længere direktør på Aros. Det sker på baggrund af en rapport, der taler om udfordringer med ledelsesstilen og krænkende handlinger.

Artiklens øverste billede
Erlend Høyersten trak sig tirsdag som direktør for Kunstmuseet Aros efter en rapport kunne fortælle om udfordringer med ledelses- og organisationskulturen på Aros samt om, at der er forekommet krænkende handlinger. Arkivfoto: Casper Dalhoff

Kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (R) har et budskab til Aros og alle andre i kultur-, fritid- og foreningslivet: Er der krænkelser på spil, skal der være nultolerance.

»Der skal handles konsekvent på krænkelser, uanset hvem der udfører dem. Det er det vigtigste for mig,« siger han på baggrund af, at bestyrelsesformand på Aros Carsten Fode tirsdag meddelte, at direktøren for Aros Erlend Høyersten har opsagt sin stilling og ikke længere er daglig leder på museet.

Det er prisværdig, at bestyrelsen på Aros er dykket ned i sådan en sag og har taget noget konsekvenser ud fra det, som medarbejderne har fortalt.

Elisabeth Wedderkopp, formand, Kultursamvirket

Det skete, efter at bestyrelsen for få dage siden fik resultatet af en stor undersøgelse, som konsulentfirmaet Crecea de seneste to måneder har lavet om arbejdsmiljøet på Aros, herunder også om der er sket krænkelser. Den op mod 300.000 kroner dyre undersøgelse blev sat i værk, efter at bestyrelsen fik en anonym henvendelse fra en gruppe af medarbejdere om netop arbejdsmiljøet på Aros.

Carsten Fode, bestyrelsesformand på Aros. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

»Udfordringer«

Crecea konkluderede, at en del af de interviewede har oplevet »udfordringer med ledelses- og organisationskulturen på Aros, og at der desuden er forekommet krænkende handlinger«.

Så snart resultatet af undersøgelsen kom bestyrelsesformanden i hænde, indkaldte han til et bestyrelsesmøde, fortæller han. Bestyrelsen havde derpå et møde med Erlend Høyersten.

Han valgte så at trække sig fra sin stilling med det opsigelsesvarsel på seks måneder, han har i sin kontakt.

»I perioden frem til den 31. december står han til rådighed for museet. Jeg kan forestille mig, at han har en funktion i forhold til ”The Next Level”« siger Carsten Fode med henvisning til museets store udbygningsprojekt, der ventes at skulle stå færdig i 2025.

Han vil ikke komme nærmere ind på detaljerne i Creceas undersøgelse.

»Den er hermed slut,« siger han.

»Vi har fået gode anbefalinger til det fremadrettede arbejde og kan tage ved lære af det. Desuden vil vi tilbyde de medarbejdere, der har brug for det, psykologbistand på anonym basis.«

»Fuld tillid«

Bestyrelsen har aftalt med den hidtidige overinspektør Lise Pennington, at hun overtager ledelsen, mens bestyrelsen sætter et rekrutteringsarbejde i gang for at finde en ny direktør.

Rabih Azad-Ahmad kender ikke til detaljerne i Crecea-rapporten.

»Aros er en selvejende institution, så den får jeg ikke, men jeg har fuld tillid til bestyrelsens håndtering af sagen,« siger kulturrådmanden, der ikke er bekymret for Aros’ virke:

»Museet er en vigtig kunst- og kulturinstitution, og det fortsætter det med at være, selv om personer kommer og går. Der er ingen tvivl om, at Erlend Høyersten er dygtig, og at han har sat vigtigt arbejde i gang, men museet står stærkt i sig selv. På den måde er jeg ikke bekymret for Aros’ fremtid, det skal nok blive ved med at udvikle sig og også komme i mål med ”The Next Level”.

Rabih Azad-Ahmad henviser desuden til en undersøgelse om sexisme og sexchikane i det aarhusianske kultur-, fritids- og foreningsliv, som har i foråret lavede sammen med Kultursamvirket, som er en forening med mere end 60 forskellige aarhusianske kulturinstitutioner og organisationer som medlemmer. Den mundede ud i et krav om nedskrevne regler for måden at begå sig på arbejdspladsen på.

»Den har været vigtig. Det viser denne sag.«

Et godt signal

Det er Elisabeth Wedderkopp, formand for Kultursamvirket, enig i.

»Det er prisværdigt, at bestyrelsen på Aros er dykket ned i sådan en sag og har taget noget konsekvenser ud fra det, som medarbejderne har fortalt. Det er et godt signal at sende, at krænkelser og dårligt arbejdsmiljø ikke tolereres – man skal have en tryg arbejdsplads,« siger hun.

»Det falder i god tråd med den undersøgelse, som blev lavet i foråret, og de tiltag om f.eks. ”code of conduct”, som Kultursamvirket er ved at udarbejde.«

Samtidig vil kommunen skrive et krav ind i kontrakterne med kulturinstitutionerne, at man skal udarbejde en krænkelses- og arbejdsmiljøpolitik.

Elisabeth Wedderkopp har ros til de anonyme medarbejdere, der sendte en henvendelse til bestyrelsen:

»På Aros har medarbejderne sagt det højt, og det er godt. Hvis der er tavshed omkring krænkelser, og dårligt arbejdsmiljø, ændres det aldrig. Jeg siger det altid: Man skal tale om det, det er vejen frem.«

Kulturudvalget orienteret

Medlemmerne af Aarhus Byråds kulturudvalg fik tirsdag eftermiddag en orientering, fortæller Steen Bording Andersen (S), formand for kulturudvalget.

»Det er godt, at man har lavet en så grundig og hurtig opfølgning først på den anonyme henvendelse og siden på resultaterne af undersøgelsen,« siger han og fortsætter:

»Uden at kende de konkrete anklager virker det som en meget resolut og konsekvent handling, at Erlend fratræder sin nuværende position.«

Steen Bording Andersen konstaterer, at udvalget nu - med respekt for armslængdeprincippet vil følge den videre udvikling i sagen.

Aros modtog i fjor 24 mio. kr. i offentlige tilskud – herunder 7,8 mio. kr. i direkte tilskud fra Aarhus Kommune, 2 mio. kr. direkte fra staten og 14,1 mio. kr. fra staten via Aarhus Kommune til afdrag på lån og betaling af renter til museumsbygningen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Erlend Høyersten, Lise Pennington og borgmester Jacob Bundsgaard (S).

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.