Rute 26 skal syd om Lading Sø: »Men vi opgiver ikke«
Infrastrukturplan 2035 indeholder en opgradering af rute 26 til motortrafikvej syd om Lading Sø til stor fortrydelse for borgerne i det nordlige Skanderborg.
Det gik bestemt ikke som håbet, men nok som forventet for borgerne i det nordlige af Skanderborg Kommune, der sammen med en gruppe borgere fra Fajstrup og Lading i Favrskov Kommune har kæmpet for en linjeføring nord om Lading Sø, når rute 26 skal opgraderes.
Politikerne på Christiansborg var ikke lydhøre overfor de alternative linjeføringer, som Landsbyrådet Herskind, Skivholme og herskind Hede præsenterede dem for for at undgå at en motortrafikvej i fremtiden skal sno sig gennem naturområdet syd for Lading Sø for foden af kulturarven ved Borum Eshøj.
Som borger synes jeg ikke, det er et ordentligt argument, at folketingspolitikerne bliver ved med at pege på en syv år gammel beslutning, som om den ikke kan gøres om. Verden står jo ikke stille
I stedet lagde de sig fast på trafikaftalen fra 2014, der så stort på en VVM undersøgelse fra 2012, der udpegede en nordlig linjeføring som den billigste og mest optimale. Det valgte projekt baserer sig på et projekt, foreslået af Favrskov Kommune, hvor der i stedet for en motorvej frem til Hammel og motortrafikvej derefter, peges på en motortrafikvej på hele strækningen for at billiggøre projektet.
»Klima er til vores fordel«
»Resultatet er desværre som vi havde frygtet, men forventet. der vil kun blive gennemført en VVM undersøgelse af den sydlige linjeføring. Vi bider dog mærke i, at projektet først forventes sat i gang i 2031. 10 år er langt fremme i tiden, og vi har bestemt ikke tænkt os at sidde på hænderne i de 10 år,« konstaterer Else Thomsen fra Landsbyrådet Herskind, Skivholme og Herskind Hede.
»Vi tror på, at klima og miljø vil vægte endnu højere til den tid. Desuden taler det til vores fordel, at der kommer en togbane mellem Aarhus og Herning og en motorvej fra Viborg og sydover. Det regner vi med vil få noget af trafikken fra Viborg ud på andre strækninger, så trafikbelastningen af rute 26 falder. Og begge de projektere realiseres i 2026, så de vil nå at have effekt, inden opgraderingen af rute 26 sættes i gang,« tilføjer hun og peger på, at trafiktallene på ruten for perioden 2017 til 2019 faldt med tre pct.
Politiske gengangere
«Vores sag har været ekstra svær, fordi nogle af de politikere, der i 2014 var med til at forhandle trafikforlige på plads, stadig sidder med i Trafikudvalget. Man kan håbe på, at der sidder nogen med friske øjne og mere blik for miljøet og naturen, når vi når til 2031,« siger Else Thomsen, der sammen med landsbyrådet har præsenteret Christiansborg-politikerne for et forslag til en justeret nordlig linjeføring - uden held.
»Ingen er kommet med argumenter for, hvorfor den sydlige linjeføring er god. Argumenterne har hele tiden gået på, at det ikke skal være den tidligere nordlige linjeføring. Måske er den bedste linjeføring simpelthen bare ikke dundet endnu. Vi har sammen med borgere i Fajstrup og Lading forsøgt at komme med et bud på en justeret nordlig linjeføring. Men politikerne i Trafikudvalget har ikke været lydhøre,« konkluderer hun.
Et dårligt argument
Landsbyrådet håber på, at man vil møde mere imødekommende politikere og ikke igen blive affærdiget, når man begynder at se på VVM-undersøgelsen forud for projektet i 2031.
»Som borger synes jeg ikke, det er et ordentligt argument, at folketingspolitikerne bliver ved med at pege på en syv år gammel beslutning, som om den ikke kan gøres om. Verden står jo ikke stille.«