Brabrand jubler over togrute og station - men håber på midlertidigt trinbræt
Fællesrådsformand Chresten Ibsen er glad for, at en station i Brabrand bliver en realitet.

Mange års knoklen for atter at få Brabrand på togdanmarkskortet har båret frugt.
Mandag kunne regeringen afsløre en ny, bred infrastrukturaftale, hvor man har set otte millioner kroner af til en VVM-undersøgelse og 100 millioner kroner af til en ny togstation i Brabrand, der blandt andet vil skulle spille sammen med en eventuel etape 2 af letbanen samt en ny togrute mellem Aarhus, Galten og Silkeborg.
Hold kæft, det er stort. Den havde jeg slet ikke set komme. Det er bare suverænt.
»Det er super fedt, at vi kan se, at der kommer noget udvikling til Brabrand. Det vil gøre en masse godt for vores bydel,« siger formand for Brabrand-Årslev Fællesråd, Chresten Ibsen, til Lokalavisen Aarhus.
»Brabrand er jo en stor by efterhånden. Større end Skanderborg. Så det virker naturligt med et stop her. Jeg tror, det vil lette folks hverdag helt vildt. Det bliver fænomenalt med seks minutter ind til Aarhus H, og det vil nok også tage en masse biler af vejene. Vi er meget positive og optimistiske,« jubler formanden.
Det samme gør Per Falk Bredgaard, der sammen med mange andre har kæmpet for et trinbræt eller en station.
»Nej, nej, nej!«
Han fik først nyheden, da Lokalavisen Aarhus ringede til ham og fortalte det.
»Nej, nej, nej, hvor fedt! Hold kæft, det er stort. Den havde jeg slet ikke set komme. Det er bare suverænt. Fedt! Det er simpelthen så lækkert,« udbryder den lokale ildsjæl i telefonen.
Han er blandt andet manden bag et forslag om en broforbindelse over jernbanen mellem den nordlige del af Brabrand og den gamle del af bydelen. Og han mener, at en ny station vil gøre det endnu mere oplagt, at lokalpolitikerne til de kommende budgetforhandlinger finder økonomi til broen.
»Jeg håber og tror, at det her kan få tingene til at gå op i en højere enhed, og at broen kan blive en realitet inden for en overskuelig fremtid.«
Håber på trinbræt
Både Per Falk Bredgaard og fællesrådsformand Chresten Ibsen synes dog, at udsigterne til et stop er lidt lange. Derfor håber de, at der bliver mulighed for at etablere et midlertidigt trinbræt.
»Det skal bare gå så hurtigt som muligt. Silkeborgvej er helt sindssyg i spidsbelastningstidspunkterne, og mange tager ikke bilen mere. Det er jo ikke alle, der kan cykle, og med syv-otte kilometer ind til byen er det heller ikke alle, der vil bruge 40 minutter i bus. Så det er godt for udviklingen af byen og prisudviklingen på ejendomme, men også så godt for forbindelsen til byen. At få biler af vejen er et kanon stort plus at tage med. Jeg tror, at et stop vil blive brugt rigtig meget af folk herude,« siger Per Falk Bredgaard, og får opbakning fra lokalformanden.
»Vi vil gerne have et trinbræt, mens de laver VVM-undersøgelsen. Det er oplagt at gøre det til en del af undersøgelsen, så de kan se, hvad belastningen er i praksis og ikke bare i teorien,« forklarer Chresten Ibsen
Han ser frem til den videre debat om, hvordan et stop kan gøre gavn og tages med som en del af en masse andre udviklingsprojekter.
I regeringens aftale står der ikke noget om, hvorvidt det er en mulighed at etablere et midlertidigt trinbræt - eller hvornår en rute mellem Aarhus og Silkeborg kan blive en realitet. Togruten skønnes at komme til at koste cirka 2,2 milliarder kroner.