Ny trafikplan med flere busafgange i Favrskov
Flere byer får flere busafgange

Ingen byer i Favrskov Kommune får mindre kollektiv, hvorimod flere byer får flere afgange.
Det oplyser Midttrafik, der i samarbejde med Favrskov Kommune har lavet en ny kollektiv trafikplan, som træder i kraft 27. juni 2021. Den nye aftale sikrer Favrskovs borgere flere busafgange, et mere ensartet serviceniveau og adgang til en stribe fleksible kollektive trafikløsninger, oplyser Midttrafik i en pressemeddelelse.
Med den nye kollektive trafikplan ensartes serviceniveauet på tværs af kommunen, så byer på samme størrelse får den samme betjening. Når den almindelige bustrafik ikke slår til, er det desuden muligt at benytte sig af Flextrafiks transporttilbud uden for den normale køreplan. Bor man eksempelvis langt fra et stoppested, eller skal man bruge transport, når bussen ikke kører, er der hjælp at hente med Flextrafik.
»Uanset om man skal på arbejde, i skole eller i biografen, så er det vigtigt, at man kan komme frem. Derfor arbejder vi i byrådet hele tiden på at forbedre infrastrukturen i Favrskov. Det gælder både for bilisterne, cyklisterne og for dem, der bruger den kollektive trafik. Derfor er jeg naturligvis glad for, at vi med flere afgange og en lang række fleksible transportløsninger gør det muligt for endnu flere at komme frem med kollektiv trafik,« siger Favrskovs borgmester Nils Borring i pressemeddelelsen fra Midttrafik.
Midttrafik skriver på sin hjemmeside, at særligt Voldum, Thorsø, Nørre Galten, Sall, Ødum og Hadsten får mere busbetjening. Derudover udvides betjeningen til gavn for pendlere i Grundfør og Vitten, som fremover får busbetjening på alle hverdage og ikke kun skoledage.
Forud for arbejdet med den kollektive trafikplan har man analyseret på pendlingsmønstrene i Favrskov Kommune. Analyserne viste blandt andet, at pendlingen til uddannelses- og arbejdspladser er karakteriseret af en meget stor udpendling til de nærmeste større byer, særligt Aarhus. Den interne pendling mellem de forskellige områder i kommunen er derimod relativ beskeden og spredt.
Cirka 8.500 af de beskæftigede med bopæl i Favrskov Kommune arbejdede i 2018 i Aarhus Kommune. Til sammenligning viste analysen, at cirka 9.900 pendler internt i Favrskov Kommune.
Analysen viste også, at de store regionale rejsestrømme er godt dækket ind af regionale ruter og tog, og at op til 85 procent af dem, der bor i kommunens byområder, har direkte forbindelse til en eller flere af de omkringliggende større byer Silkeborg, Randers, Viborg og Aarhus med kollektiv trafik.
Favrskov Kommune har haft et ønske om at harmonisere betjeningen i kommunen og har derfor vedtaget servicemål for minimumsbetjeningen i kommunen afhængig af bystørrelse.
