Dunk-dunk-dunk: Vild stigning i salg af elskede - og forhadte - højttalere under corona-krisen
Selskabet bag omdiskuterede højttalere, der ofte ses i bybilledet og parker, har haft fremgang under corona.

Det danske selskab Soundboks, der står bag transportable højttalere, har haft stor fremgang i salget under corona, hvor nattelivet har været lukket ned. Selskabets årsregnskab viser et salg på 146 millioner kroner. Det er en stigning fra 102 millioner kroner året før, viser selskabets regnskab ifølge Berlingske.
Selv om der er stigende efterspørgsel på højttalerne, har de været meget omdiskuterede under corona-krisen, fordi borgere rundt i landet har været generet af høj musik.
Politiet har i weekender med godt vejr haft travlt med at bede unge mennesker skrue ned for musikken, og betjente har i nogle tilfælde beslaglagt soundbokse.
I København er der på grund af blandt andet soundbokse indført forbud mod at spille musik i de sene aftentimer på Havneparken på Islands Brygge, i en del af Fælledparken og i Hørsholmparken. Her skal al elektronisk forstærket musik stoppe senest klokken 20 på hverdage og søndage samt klokken 22 på fredage og lørdage, skriver Ritzau.
Soundboks har lavet en guide, der hedder ’den hensynsfulde fest’.
»Det er vigtigt for os at sige, at vi har ikke skabt højttaleren, for at den skal skrues helt op på Islands Brygge. Det anser vi som misbrug af produktet, og vi mener, man skal slå hårdt ned på det,« siger Jesper Theil Thomsen fra Soundboks til Berlingske.
kb