Landsbyråd bag nyt rute 26-udspil i 11. time
Landsbyrådet Herskind, Skivholme og Herskind Hede præsenterer nu sammen med borgere fra Favrskov Kommunen endnu et alternativ til den sydlige linjeføring.

I 11. time af forhandlingerne omkring en ny infrastruktur-plan for hele Danmark, hvori den omstridte rute 26 mellem Aarhus og Viborg indgår, er Landsbyrådet Herskind, Skivholme og Herskind Hede på banen igen med endnu et alternativt linjeføringsforslag - denne gang udarbejdet i samarbejde med borgere fra Lading og Fajstrup.
Win-win løsning
Forhandlingerne forventes afsluttet inden sommerferien, og det er derfor formentlig også sidste chance for at råbe landspolitikerne op.
Det lægger dog ikke en dæmper på optimismen i landsbyrådet, der har fået flere henvendelser fra borgere i Lading, Fajstrup og Voldby, som kan se potentialet i den alternativ linjeføring, som Landsbyrådet præsenterede i april, og som byrådspolitikerne i Skanderborg støtter op om.
Vi synes virkelig, der er nogle potentialer i den her linjeføring, og det er glædeligt, at der er borgere i Favrskov, der er ved at få øjnene op for de muligheder, den giver.
Det nye forsalg til linjeføring er blevet til i samarbejde med borgerne fra Lading, Fajstrup og Voldby og er en videreudvikling af det tidligere forslag. Og ifølge landsbyrådet er det en ren win-win løsning.
»Det første forslag vi kom med var en ret enkel stregtegning, men en række borgere i blandt andet Fajstrup, Lading og Voldby kunne se potentialet i det og henvendte sig til os. Nu har i samarbejde arbejdet videre med det forslag, og vi kan mærke, at det får mere og mere opbakning lokalt også i Favrskov, efterhånden som borgerne der opdager, hvad det egentlig går ud på,« forklarer Aviaja Dahl Kilt far Landsbyrådet Herskind, Skivholme og Herskind Hede.
Tung trafik væk fra byerne
Ifølge landsbyrådet vil den alternative rute nord om Lading Sø betyde, at den tunge trafik kører af mellem savværket og biogasanlægget og ikke kommer gennem Lading og Voldby. Den vil også gøre det lettere for pendlerne at komme på rute 26.
»Vores næste skridt er at fåå Vejdirektoratet på banen og komme med nogle beregninger på, hvor langt vejen skal graves ned og hvad der er nødvendigt at støjafskærmning. Vi synes virkelig, der er nogle potentialer i den her linjeføring, og det er glædeligt, at der er borgere i Favrskov, der er ved at få øjnene op for de muligheder, den giver,” understreger Aviaja Dahl Kilt.