Venstre vil gøre alle skoleveje trygge: »Man skal kunne sende sit barn afsted uden at få ondt i maven«

Venstre er klar til at bruge mange millioner på at gøre kommunens skoleveje trygge. Holmstrupgårdvej står først for, hvis det står til borgmesterkandidaten.

Artiklens øverste billede
Alle skoleveje i kommunen skal gøres sikre og trygge, mener borgmesterkandidat Christian Budde (V). Pressefoto

Trafiksikkerheden i og omkring de aarhusianske skoler er langt fra tilfredsstillende. Faktisk er den visse steder helt i bund.

Det mener Venstre, som vil have, at hver eneste skolevej i kommunen er sikker og tryg at færdes på. Derfor har partiet fremsat et budgetforslag, der skal sikre netop det.

»Ret mange skoler har gjort opmærksom på, at der er problemer – især de, der er vokset meget. Der er rigtig mange, der er bange for børnenes ve og vel og siger, at de nærmest må springe for livet,« siger politisk leder og borgmesterkandidat Christian Budde.

Ikke ondt i maven

Først og fremmest vil han have lavet en analyse af trafiksikkerheden ved samtlige 47 kommunale skoler, så kommunen dernæst i prioriteret rækkefølge kan forbedre forholdene, hvor det er værst.

Hvor meget det kommer til at koste, ved Christian Budde ikke, men han erkender dog, at det bliver dyrt og ikke bliver ordnet med et snuptag.

Der er rigtig mange, der er bange for børnenes ve og vel og siger, at de nærmest må springe for livet

Christian Budde, politisk leder, Venstre

»Vi kan bare konstatere, at der ikke er sat nok ressourcer af for indeværende. Og heldigvis er det ikke alle skoler, der har problemer i dag. Det kan være, at en cykelsti er løsningen det ene sted, mens en hel vejstrækning skal have en overhaling et andet. Men det skal løses. Når man går på en kommunal skole i Aarhus, så skal man kunne sende sit barn afsted på cykel eller gåben uden at få ondt i maven. Det kan jeg ikke forestille mig, at nogen kan være uenig i,« konstaterer Venstre-lederen.

Grelt eksempel

Partiet har i halen af det store budgetforslag fremsat et mindre, men konkret, forslag til sikring af Holmstrupgårdvej mellem Tilst og Brabrand, hvor Egebakkeskolen ligger. Kommunen skal finansiere den rundkørsel, som lokalområdet efterspørger, samt lave yderligere tiltag, der kan sænke hastigheden på vejen, mener Venstre, som allerede har opbakning fra K og RV.

»Det er et af de mest grelle eksempler. Det er de samme bilister, som drøner over kryds og kører folk halvt og helt ihjel, der benytter den vej og kører forbi skolen. Det område er grotesk hårdt ramt på trafiksikkerhed, så der skal gøres noget,« fastslår Christian Budde, som forudser, at problemet med Holmstrupgårdvej vil »stikke helt af«, når Egebakkeskolen kommende nabo, en ny daginstitution, står klar.

»Du kan ikke bare placere en ny institution uden at tænke logistik og infrastruktur ind i det. Men nu er der en bred kreds af politiske partier, tæt på et flertal, og en bred lokal koalition af lokale interessenter, som er fuldstændig ligeglade med politisk farve, men bare vil have en løsning.«

S-kampagner ikke nok

Forleden fremsatte S et budgetforslag i samme boldgade som V. Det borgmesterbærende parti vil øge trafiksikkerheden omkring skolerne ved at få børn og forældre til at lade bilen blive hjemme til og fra skole. S vil blandt andet gøre det lettere for skolerne at lave kampagner og oprette ”tryghedszoner”, hvor biler er bandlyst.

Forslaget imponerer ikke konkurrenten i blå blok.

»Jeg kan se, at de vil have en analyse og kampagner. Kampagner løser bare ikke noget. Vi ved jo, hvor skoen trykker, så det handler om at finde penge til konkrete ting som eksempelvis en rundkørsel,« siger Christian Budde.

Har de ikke fat i noget rigtigt, når de siger, at det også handler om at få børn og forældre ud af bilen?

»Signalet er sympatisk, men de fleste skoler har skolepatrulje, gå-busser og alt muligt andet, og de har haft fokus på det her i mange år. Hvis du siger til dem ude ved Holmstrupgårdvej, at de bare skal lave en kampagne, så tror jeg, de bliver lange i blikket.«

Interessenterne fra Skjoldhøjområdet har for egne ressourcer – og for at sætte skub i tingene – fået professionelle til at udarbejde en vurdering af, hvad der vil være bedst at lave, og hvad det koster.

Svaret er en rundkørsel til cirka 2,4 millioner kroner.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.