Skal elbil-ejerne forkæles? Gratis elbil-parkering splitter S og V
Gratis parkering for elbiler vil ramme beboerparkeringen, mener Venstre, mens Socialdemokratiet støtter forslaget og kalder det »et stærkt signal«.
»Ja, tak til flere elbiler, men ikke på den her måde.«
»Ja, tak til flere elbiler, og det her er et stærkt signal.«
Så tydelig er forskellen mellem byrådets to store partier, Venstre og Socialdemokratiet, når det gælder et forslag om at indføre gratis parkering i fire timer for elbiler i Aarhus. Forslaget var på magistratens dagsorden mandag.
Teknisk rådmand Bünyamin Simsek (V), siger:
»Det giver ingen mening, at vi indfører beboerparkering, hvor gæster skal betale, og derefter vil vi indføre gratis parkering for elbiler, der kommer ude fra. Oveni har elbilkommissionen frarådet gratis parkering for elbiler. Vi mener også, der skal gives nogle incitamenter til elbil-ejerne, men de to vigtigste er en sænkelse af registreringsafgifterne og bedre lademuligheder, og det sidste er vi netop i gang med i Aarhus,« siger rådmanden med tilføjelsen:
»Vi må kigge på forslaget i teknisk udvalg, og jeg tror, at flertallet kan se, at der er brug for justeringer.«
Rådmanden er ganske vist afsender af indstillingen, men det skyldes, at et flertal i byrådet i budgetforlig 2021 pålagde Teknik og Miljø at komme med forslaget.
I den røde side af byrådssalen lyder der andre toner fra Steen Bording Andersen (S), næstformand i teknisk udvalg:
»Et forslag om fire timers gratis parkering i Aarhus for gæster i elbil vil være et stærkt signal til borgerne om at investere i en elbil, hvis de har muligheden – og netop på en dag, da en ny rapport fra FN’s klimapanel tegner et meget dystert billede af klimaudviklingen. Som kommune kan vi ikke drive den grønne udvikling alene, så vi skal have borgerne med, og for dem, der overvejer at købe en elbil, vil det være endnu et plus, at de kan parkere gratis, når de besøger Aarhus i elbil,« siger den tekniske ordfører for S.
Gratis beboerparkering
Til Venstres frygt for at gratis parkering for elbiler vil øge trængslen og desuden underminere de nye beboerparkeringsordninger, siger Steen Bording Andersen:
»Vi lægger op til en midlertidig ordning i fire år, og så må vi holde øje med, om ordningen påvirker trængslen og beboerparkeringen. Jeg tvivler dog på, at ordningen i sig selv vil give ekstra trængsel, og så er det i øvrigt lidt sjovt, at Venstre nu forsvarer beboerparkeringsordningen, som partiet ellers er modstander af,« siger han.
Beboerparkering er indført i en række byområder inden for Ringgaden, og det er en ordning, hvor beboere i området kan parkere døgnet rundt for 500 kr. om året, mens gæster skal betale for parkering. Den fordel for beboerne kan dog blive mindre, hvis gæster i elbil også kan parkere gratis i områderne, frygter Venstre.
Elbilejere i Aarhus har i øvrigt allerede en fordel ved beboerparkering, da den er gratis for beboere med elbil, mens benzinbil-ejere skal betale de 500 kr. om året.
Efter magistratens behandling går forslaget nu videre til byrådet, hvor det formentlig vil blive sendt til behandling i teknisk udvalg inden endelig beslutning.