Skanderborg hægtes af med ny banelinje
Timedriftmodellen baseres på ny banelinje mellem Hasselager og Hovedgård – uden om Skanderborg.
Mens Folketingets partier lægger sidste hånd på forhandlingerne om fremtidens infrastruktur, er der god grund til at være nervøs i Skanderborg – hvis man er togpendler. Timedriftmodellen, der blev introduceret i forbindelse med aftalen om Togfonden tilbage i 2014, lægger nemlig op til, at der skal etableres en ny banelinje mellem Hasselager og Hovedgård uden om Skanderborg.
Det har fået Venstres byrådsmedlem Søren Erik Pedersen til at rejse forslag på onsdagens byrådsmøde om at drøfte, hvilke tiltag der bør tages for at råbe transportordførerne på Christiansborg op og gøre opmærksom på den for Skanderborgs pendlere meget utilfredsstillende togløsning.
Det er vanvittigt at bruge 3,5 mia. kr. på at spare et par minutters rejsetid uden at tænke på den voldsomme ulempe, der rammer alle pendlere fra Skanderborg.
»Gennemføres timedriftmodellen, vil det indebære, at Skanderborg som togknudepunkt bliver hægtet af. Togrejsende fra Skanderborg skal til Horsens for at komme til København, og rejsende til Aalborg skal først til Aarhus for at komme videre. Samtidig får det store konsekvenser for kultur- og naturlandskabet ved Blegind,« konstaterer Søren Erik Pedersen.
»Vi må pirke til Christiansborg og få genvurderet timedriftmodellen. Det er vanvittigt at bruge 3,5 mia. kr. på at spare et par minutters rejsetid uden at tænke på den voldsomme ulempe, der rammer alle pendlere fra Skanderborg, som får længere rejsetid, omstigning og ekstra ventetid.«