Skole i Pavillon 5 bliver dyrt og problematisk
Helhedsanalyse konkluderer , at det ikke er optimalt for Hørningskolen at flytte ind i Pavillon 5. Nu skal administrationen finde alternative placeringer.
Flytningen af Hørningskolen til Pavillon 5 på Sølund bliver noget mere problematisk og et godt stykke dyrere, end byrødderne regnede med, da de i december vedtog den nye skolestruktur.
Pavillon 5 som bygning – uagtet tilgængelighedsmæssige tiltag – vil medføre en række udfordringer, når Hørningskolens praksis sammenholdes med Pavillon 5’s fysiske rammer
NERD Architects, som administrationen bad om at gennemføre en helhedsanalyse for flytningen af Hørningskolen, har nu afleveret sin rapport. I den anslår de, at ombygningen af Pavillon 5 - hvis man ser bort fra al udvendig renovering af tag, vinduer og facade og alene fokuserer på den indvendige renovering - ikke kan holdes indenfor den økonomiske ramme på 30 mio. kr. I stedet er deres overslag, at det formentlig vil blive omkring 40 pct. - 12 mio. kr. - dyrere.
Ikke en optimal løsning
Oven i den økonomiske lussing peger NERD samtidig på, at måden, Hørningskolen arbejder på, gør det meget vanskeligt at lave Pavillon 5 om til en velfungerende skole.
»Sølund som sted vil afføde en del positive effekter og muligheder for Hørningskolen, mens Pavillon 5 som bygning – uagtet tilgængelighedsmæssige tiltag – vil medføre en række udfordringer, når Hørningskolens praksis sammenholdes med Pavillon 5’s fysiske rammer,« fremgår det af rapporten fra NERD, der fortsætter:
»Mange udfordringer vil kunne imødekommes med bygningsmæssige tiltag, fx. elevatorer, ramper, udvendig trappe mm. eller en anden organisering af Hørningskolen, men sammenholdt med skolens praksis vurderes det, at det alene er afbødende virkemidler, der grundlæggende ikke løser en række udfordringer, der ikke ville være i en bygning i ét plan uanset om det er en eksisterende bygning eller nybyg.«
Alternative placeringer
I kølvandet på den konklusion besluttede Undervisnings- og Børneudvalget på sit møde i sidste uge at bede administrationen om at kigge på alternative løsninger for Hørningskolens fremtidige placering med udgangspunkt i Landsbyen Sølund.
Jeg har stadig en stærk tro på, at Sølund er det rigtige område, og at Hørningskolen vil høste flere gevinster ved at være en del at fællesskaberne på Sølund
»Etagerne er et benspænd, og det er vi nødt til at forholde os til. Bygningen som sådan kan moderniseres og blive rigtig fin og det kan godt lade sig gøre at bygge flere elevatorer og lave ramper, men det bliver dyrere end de afsatte 30 mio. kr. NERD har rejst nogle flag, som vi politisk skal forholde os til,« forklarer Undervisnings- og Børneudvalgets formand, Trine Frengler (S).
»Jeg har stadig en stærk tro på, at Sølund er det rigtige område, og at Hørningskolen vil høste flere gevinster ved at være en del at fællesskaberne på Sølund,« tilføjer udvalgsformanden.
Formand for forældrebestyrelsen på Hørningskolen, Louise Waagner, er lettet over konklusionerne i helhedsanalysen, selvom de ikke kommer bag på hende.
Forældre ønsker et plan
»Det er det, vi hele tiden har sagt. Det er ikke optimalt med en skolebygning i flere etager til vores elever,« konstaterer hun.
Det er positivt, at politikerne nu vil se på alternative placeringer. Vi har ikke noget imod en placering på Sølund. Sålænge det er i et plan, så er vi åbne for næsten hvad som helst
Bestyrelsen har nu haft mulighed for at se Pavillon 5 indvendigt, men det har ikke ændret ved dens holdning til bygningen.
»Det bekræftede os blot i, at det ikke er en optimal løsning. Jeg er meget glad for, at NERD har lyttet til det, vi og personalet har forklaret om hverdagen på Hørningskolen. Det er positivt, at politikerne nu vil se på alternative placeringer. Vi har ikke noget imod en placering på Sølund. Sålænge det er i et plan, så er vi åbne for næsten hvad som helst, bare der er plads nok,« understreger hun.
Bestyrelsesformanden så dog gerne en placering tættere mod centrum, hvis det er muligt.
»En placering nær ved fælleslokalerne og svømmehallen vil give større mulighed for at bruge nærmiljøet og byen. Eleverne skal ikke kun spejle sig i andre handicappede. Det argument er nok blevet vægtet lige højt nok i forhold til placeringen af skolen,« mener hun og peger på, at det er ret mange år siden en elev fra skolen sidste er flyttet ind i Landsbyen Sølund.