Erfarne Aarhus-kræfter løfter ny musical
Den erfarne, aarhusianske musicalmager Michael Bentholm er blandt de involverede, når den danske, nykomponerede musical (B)romance spiller i Musikhuset Aarhus 2. og 3. november
Michael Bentholm er et navn, man forbinder med 80’er beats, 80’er moves og i det hele taget bare rigtig godt gang i den. Michael Bentholm, der driver virksomheden MusicalDanmark, har i 10 år været manden bag aarhusianske turnéer med teaterkoncerter og musicals. Men i marts i år meddelte han, at det var slut med MusicalDanmarks egenproduktioner.
“Som enkeltmandsvirksomhed er det hårdt at stable to shows på benene om året. Så jeg tog en beslutning om at stoppe med egenproduktionerne. MusicalDanmark opfører fortsat teaterkoncerter baseret på 80’er-musik fra ind- og udland, men jeg skulle ligesom have nogle flere varer på hylderne,” forklarer Michael Bentholm.
Under sit seneste projekt Band on the Run, der var en hyldest til Sir Paul McCartney, mødte han skuespiller og kapelmester Christian Berg første gang.
“Sammen med Mikkel Petterson har Christian Berg stået for musik, tekst og musikarrangement til (B)romance, som er en ny danskproduceret musical. Han talte så varmt for den, at jeg blev overbevist om, jeg skulle være involveret, også selv om det ligger uden for den genre, jeg normalt beskæftiger mig med. Det er sjældent, at nogen laver produktioner helt fra bunden herhjemme. Og det er (B)romance - både historien og musikken er nyskrevet. Det projekt kunne jeg kun støtte op om,” lyder det fra Michael Bentholm, der er producent på og står for det praktiske i forbindelse med (B)romance.
Broadway kvalitet med få midler
(B)romance er en forestilling om venskabet mellem to mænd og om, hvad der sker med det, når en kvinde kommer imellem.
“(B)romance er et klassisk trekantsdrama med et twist. Det er et stykke med en rørende og vedkommende historie, der skildres med få virkemidler. Et stykke der, hvis man spørger mig, sagtens kan måle sig med de stykker, der spiller på off-off Broadway i New York. Her er selve historien bærende, mens det store sceneshow med store kostumer og kulisser er skåret fra,” fortæller Michael Bentholm om forestillingen.
De tre roller i (B)romance spilles af skuespillerne Nikolaj Dencker Schmidt og Rasmus Rothaus Faartoft samt danser Selene Munoz.
“Selene Munoz er danser, primært flamencodanser. Hendes karakter har ingen replikker og ingen sang, men ytrer sig kun via dans og bevægelser. Det er en anden måde at skildre følelser på,” siger Michael Bentholm.
(B)romance blev nyopført på Sceneriet på Det Ny Teater i København sidste efterår. Siden er musicalen blevet videreudviklet, og 10. oktober i år havde den repremiere - ligeledes på Scenariet.
“Vi har modtaget positive reaktioner fra så vel anmeldere som publikum oven på repremieren i København. Så der bliver masser at glæde sig til for det aarhusianske publikum, når (B)romance opføres tre gange i Musikhuset Aarhus i begyndelsen af november.”
(B)romance spiller i Musikhuset Aarhus 2. november om aftenen og 3. november om eftermiddagen og igen om aftenen.
“Vi håber, (B)romance vil røre noget i publikum og give dem noget at tænke over. Og så håber vi, at forestillingen kan hjælpe med til, at publikum generelt får mere mod på at komme ind at se helt nye produktioner. For er der et publikum for det, vil flere forhåbentlig også få mod på at lave den her type ny-produktioner. Man kan jo håbe, at det spreder sig som ringe i vandet,” siger Michael Bentholm.
Nyt på både hylder og CV
Beslutningen om ikke at lave flere egenproduktioner har Michael Bentholm, her et lille års tid efter den blev taget, dog valgt at moderere.
“I arbejdet med egenproduktionerne har det været min opgave at vælge musik og koncept. I (B)romance er begge dele fastlagt på forhånd og ikke mit ansvar. Det betyder, jeg har haft en helt anderledes tilgang til arbejdet med musicalen. Det er også en spændende opgave, men spændende på en anden måde.” Musicalmageren tøver kort, før han tilføjer:
“Men jeg har været nødt til at trække lidt i land på min beslutning; der er altså lige en enkelt forestilling mere, jeg bare må lave!” Michael Bentholm trækker på skuldrene og på smilebåndet.
“Jeg arbejder på en produktion, som får Danmarkspremiere i Hermans i marts 2020 og derefter skal på turné rundt i landet. Det er en teaterkoncert med titlen Let it be 50,0, som handler om The Beatles og deres sidste album Let it be. I 2020 er det halvtreds år siden, The Beatles gik i opløsning. Det har jeg valgt at markere med endnu en egenproduktion,” røber han.
Hvem der er på rollelisten i ’Let it be 50,0’ er ifølge Michael Bentholm endnu ikke på plads.
“Der er jo længe til marts 2020, og jeg har flere mindre projekter i gang inden da. Lige nu gælder det (B)romance.”
Med sin involvering i (B)romance har Michael Bentholm ikke blot fået flere varer på hylderne. Han har også fået nyt på CV’et. Ud over at være producent og turné-ansvarlig er det nemlig ham, der sidder ved lyspulten, når (B)romance turnerer rundt i landet.
FAKTA: (B)ROMANCE
· Spiller i Musikhuset Aarhus, Lille Sal, 2. november kl. 20 samt 3. november kl. 16.30 og kl. 20.
· Medvirkende: Nikolaj Dencker Schmidt, Rasmus Rothaus Faartoft samt Selene Munoz
· Musik, tekst og musikarrangement: Christian Berg og Mikkel Petterson
· Dramatiker: Andreas Garfield
· Iscenesættelse: Mads M. Nielsen
· Kapelmester: Christian Berg
· Koreograf: Selene Munoz
· Scenografi: Benjamin La Cour
· Lysdesign: Kasper Beknes
· Turneproduktion: Musical Danmark ved Michael Bentholm
· Billetter på musikhusetaarhus.dk