Trækstien: Tag på tur i pramdragernes fodspor langs Gudenåen
Engang var det pramdragere, der trampede på stien langs Gudenåen.

En spadseretur på natursti, grus eller plankespang hen over vandet langs Gudenåen er en skøn oplevelse. Lige nu er naturen ekstra gavmild med frodig åbred, marker, siv og krat langs åen, fuglestemmer, insekter, lyden af brise og raslende siv. Et hej til nogle af de andre vandrere, man kommer forbi.
Det fine er også, at en tur på Trækstien er lige godt både frem og tilbage, fortæller naturvejleder i Favrskov Kommune Vibe Søndergaard.
»Normalt foretrækker jeg at gå i ring, når jeg går tur for ikke at skulle gå det samme stykke to gange. Men det kan man sagtens med Trækstien. Det er faktisk to helt forskellige oplevelser, selv om man går samme vej tilbage - det er altid fantastisk at gå så tæt på vandet,« siger hun.
Vibe Søndergaard fortæller, at man snart kan opleve den smukke kærmysse i blomst. På strækningen, der også er et panorama af udsigter, kan du desuden se Danmarks giftigste plante, gifttyde. En anden spændende plante er vandmynten, også kaldet tandpastaplante, der dufter af mentol, når man rører dens blade og stængel. Den er spiselig og kan for eksempel bruges til te og som krydderi.
Hvis man er heldig, kan man også se isfuglen eller rørhøgen, den smukke pragtvandnymfe eller den grønne kølleguldsmed. Gudenåen er hjemsted for mere end 80 plantearter, heraf 44 vandplantearter.
Artiklen fortsætter under billedet :

Stager og fladbundede pramme
Gudenåen var i 1800-tallet den vigtigste transportvej af varer mellem Randers og Silkeborg. Transporten foregik med fladbundede pramme og var lastet med op til 25 tons gods, for eksempel papir og tørv. Fra Silkeborg mod Randers stagede man sig frem med strømmen, men modstrøms fra Randers mod Silkeborg blev prammene trukket med stærke tove af mænd og heste fra land. Deraf navnet Trækstien, også kaldet Pramdragerstien.
Brugen af pramme voksede kraftigt midt i 1800-tallet, og i 1850’erne blev Gudenåen besejlet af op mod 210 pramme. I slutningen af århundredet blev denne transportform overhalet af jernbanens udbredelse, men pramfarten fortsatte dog til 1920. I dag er det især turistsejlads med kanoer, der skaber trafik på åen.
Langs Trækstien lå pramdragerkroerne. Flere af dem eksisterer fortsat og tilbyder hvil og god mad.
Artiklen fortsætter under billedet:

Forbedringer på vej
Vandstanden i Gudenåen kan hen over året variere helt op til to meter fra forår til vinter. Det betyder, at den specielt på fugtige tider af året desværre ikke altid er lige farbar.
Stien er renoveret flere steder, men der er stadig strækninger, der trænger. Det gælder blandt andet vest for Bamsebo, og i udpræget grad mellem Langaa og Ulstrup. Mellem Bamsebo Camping og Ulstrup er den fin.
Favrskov Kommunes Teknik og Miljøudvalg besluttede 5. maj af sætte gang i en forbedring af Trækstien på flere deletaper med forudgående forhandling med de private lodsejere.
