Børn, børnebogsforfatter og bibliotek skaber nye fortællinger sammen

Torsdag var der fernisering på Ry Bibliotek, hvor 12 læseglade og fantasifulde børn sammen med den populære forfatter Søren Jessen præsenterede fortællinger, som de sammen har skrevet på ugens workshop.

Artiklens øverste billede
Pressefoto

Der har været rift om pladserne til den eksklusive workshop, hvor børn har samarbejdet med en af de forfattere, som de højst sandsynlig selv har læst flere bøger af.

Søren Jessen har, med sine mere end 50 udgivelser for primært børn og unge, i den grad erfaring med at skabe fortællinger for børn, fortæller biblioteket i en pressemeddelelse, hvor 11-årige Clara Kjær Andersson fortæller, at det har været en ganske særlig oplevelse at blive guidet af ham:

»Det har været sjovt at skrive en rigtig historie sammen med en forfatter. Han ved mere om det end vores lærer.«

Også 11-årige Ida Nybro Grimstrup synes, at særligt research-delen var interessant.

»Det har været spændende, og især da vi skulle observere folk for at komme på figurer til vores historie.«

Har vi været her i fire dage?

For mange kan fire dage måske lyde som lang tid til at skrive en historie. Men det tager tid at skabe gode fortællinger, figurer og sætninger, der fungerer godt. Derudover har børnene også lavet skitser til forsider, der illustrerer fortællingerne. Og til spørgsmålet om, hvorvidt fire dage er lang tid, svarer Sebastian Thingholm på 10 år:

Hvad?! Har vi været her i fire dage? Det føles kun som en halv!

Sebastian Thingholm, 10 år

»Hvad?! Har vi været her i fire dage? Det føles kun som en halv!«

Fire dage er nemlig ikke lang tid til at skrive et helt univers fra bunden, hvor der både skal skabes karakterer og findes på idéer. Her har børnene lært meget af Søren Jessen, der har engageret sig i børnenes fortællinger.

»Jeg har før lavet skriveworkshops, men jeg er aldrig gået så meget ind i processen og teksterne før, som i det her eksperiment. Det har været spændende at finde balancen mellem at blande sig og hjælpe, men samtidig ikke overtage ejerskabet til teksterne.«

Og børnene har da også udfordret den erfarne forfatter i skriveprocessen,

»Når vi sad i grupper og arbejdede med teksterne og jeg kom med en idé, så blev jeg lige så ofte mødt med et ’Nej, det er en dårlig idé, men hvad med…’ som et ’Ja, det er fedt’, så det er været fedt og sjovt, at opleve den ping-pong.«

Workshoppen er en del af det to-årige projekt ’Små Stemmer – Store Fortællinger’, som er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.


gs

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.