Kom på en tidsrejse i Ebeltoft Kunsthal
’Forvildning’ er titlen på åbningsudstillingen i Ebeltoft Kunsthal

Den nystartede Ebeltoft Kunsthal åbner op til sommer med den første udstilling ’Forvildning’. Ferniseringen 24. juni kl. 16 vil bestå af lancering af kunstner Henrik Plenge Jacobsen udsmykning af facaden, performance/servering ved Jakob Vinkler, åbningstale ved formanden for Syddjurs Kommunes billedkunstråd Ken Zier og Riber Hog Anthonsen, formand for udvalget for plan, udvikling og kultur. Det hele finder sted i kunsthallens midlertidige lokaler på havnen på den gamle Stark grund.
Udstillingen ’Forvildning’ er en gruppeudstilling, der præsenterer værker af de kunstnere publikum vil kommet til at møde i løbet af kunsthallens første toårige program. Herudover vil der være et udstillingsafsnit der arbejder historisk og konceptuelt med en introduktion til nogle af de emner og metoder programmet er tilrettelagt ud fra. I alt vil der over de næste to år vises tre soloudstillinger og to gruppeudstillinger, samt en række foredrag, oplæsninger og filmvisninger, som præsenteres i samarbejde med en række lokale samarbejdspartnere.
Styrke og sårbarhed
Med udgangspunkt i Syddjurs’ iboende kvaliteter, de mange lag i det spektakulære istidslandskab og den tilhørende kulturhistorie, har kunsthallens kunstneriske leder Mathias Kokholm sammensat et program med kunstnere der bl.a. arbejder med geologi og antropologi i deres praksis. Ofte bruger kunsten man vil møde på kunsthallen det historiske underlag spekulativt til at se på fremtiden, eller omvendt til at lade hukommelsen opstå i mødet med fremtiden. Udstillingen ’Forvildning’ byder på en række ’tidsrejser’, rejser i geologiens dybe tid, samt rejser i mere nære fremtider og fortider.
Udstillingens kunstnere, der er Marie Kølbæk Iversen, Rolf Nowotny, Claus Haxholm, Jakob Vinkler, Cecilia Grönberg & Jonas Magnusson, Lisa Gideonsson og Gustaf Londré, arbejder med stor variation: Performance, installation, skulptur, lyd, maleri, tryk og meget mere. Tilsammen præsenterer de et program der bl.a. arbejder med emner som det nomadiske og magiske i fortidens kulturer, fremtidens forudsætninger for liv i en tid med øget vandstand, spekulationer over fællesskaber, normalitet, det ultralokale, guldalderromantik og almue horror.
I udstillingen trænger samtidens allestedsnærværende økologiske kriser sig på, fortidens synder og fremtidens katastrofer. Vi taler ofte om afvikling af velfærd og lurende katastrofer, i vores vante udviklingshistorie, en fortælling om at vi har toppet, og nu går en krank skæbne i møde. Den forestilling bliver udfordret, blandt andet ved at vise eksempler på styrke og sårbarhed i fortidens livsformer, der ofte er blevet underkendt af netop udviklingshistorien. Erkendelser der kan vende katastrofen fra trussel til potentielle forandringer, og undersøge konturerne af en fremtid.
Når den første udstilling bærer titlen ’Forvildning’ er det en reference til Molslaboratoriets ambitiøse rewilding projekt i Mols bjerge, som rykker rundt på vores forståelse af forholdet mellem menneske og natur, giver stof til eftertanke og vækker store følelser. Indirekte har Molslaboratoriet altså inspireret kunsthallens program. En anden lokal påvirkning kan findes i arkæologen P.V. Glob (1911-1985), som boede på Mols. Glob er kendt for sine udgravninger og spektakulære formidling af eksempelvis moseligene Grauballemanden og Tollundmanden. I kunsthallen vil vi løbende præsentere sider af P.V. Globs arbejde, hans kunstneriske samarbejder og evne til at se på oldtidens kunst og livsformer, dybt engageret i en samtidig udveksling og håb for fremtiden.
gs