Glasmuséet præsenterer en af glaskunstens ypperste
Glasmuseet Ebeltofts scoop af en sommersatsning - ’MAESTRO – Lino Tagliapietra, verdens bedste glasblæser’ kan opleves helt frem til 24. april 2022.

»Lino Tagliapietra er legendarisk – en rockstjerne i glasverdenen – født og opvokset på den berømte ’glasø’ Murano i Venedigs lagune, som var epicentret for europæisk glasfremstilling i århundreder.
Han kom i lære som 11-årig og har arbejdet med glas lige siden, fylder 87 i år, er still going strong og anerkendt verden over for at forbinde ypperligt håndværk med et stærkt nutidigt kunstnerisk udtryk,« lød det med lige dele beundring og begejstring fra Pia Bittner, Formidlings- og presseansvarlig på Glasmuseet, forud for fredagens fernisering i muséets fine gårdhave, hvor der var fornemt besøg af den italienske ambassadør Luigi Ferrari og flere af kunstens største mæcener i Danmark.
Syddjurs borgmester Ole Bollesen var indforskrevet på talerlisten og bidrog med en lille historie fra barndommens ferier i Italien, hvor han og familien netop besøgte Venedig og beundrede glaskunstnerne. Det gjorde et uudsletteligt indtryk på borgmesteren, fortalte han.
Lino Tagliapietra er legendarisk – en rockstjerne i glasverdenen – født og opvokset på den berømte ’glasø’ Murano i Venedigs lagune, som var epicentret for europæisk glasfremstilling i århundreder.
En understregning af det format, som Lino Tagliapietra repræsenterer, og også en cadeau til Glasmuséets nye direktør Rebecca Matthews, der efter fem år som direktør for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 og to år som direktør for Goodenough College i London, starter med at sætte overliggeren højt i sit nye job, der startede 1. maj 2021.
Lino Tagliapietra måtte grundet pandemien opgive at møde op i egen høje person i Ebeltoft.

Den venetianske glaspusterkunsts historie går tilbage til det 13. århundrede, hvor man af frygt for mulige brande udliciterede dette håndværk fra Venedig til Murano.
Creme de la Creme
Den faglige viden har man givetvis hentet i det syriske område, som igen har traditioner tilbage til det romerske rige. Venedig forsøgte at holde på den faglige viden omkring det at gøre glas. Derfor var det gennem lange perioder forbudt venetianske glasmagere at rejse til udlandet, Det var dog umuligt at holde glasmagerne hjemme, derfor har venetiansk glaskunst påvirket smagen inden for glas i mange europæiske lande.
Lino Tagliapietra har haft stor betydning for udviklingen af den moderne internationale glaskunst. I 1979 besøgte han USA for første gang for at demonstrere glasblæsning på Pilchuck Glass School. Det blev begyndelsen på en livslang undervisningsaktivitet i USA såvel som i Europa, Japan og Australien.
I dag deler han tiden mellem sit værksted på Murano og sit galleri i Seattle, USA. Lino Tagliapietra er repræsenteret på museer og i internationale samlinger i hele verden heriblandt Victoria and Albert Museum i London, UK, Corning Museum of Glass, New York, USA, Metropolitan Museum of New York, USA, Musée des Arts Décoratifs, Paris, Frankrig, og Tokyo National Modern Art Museum, Japan.
Soft Machine
Udstillingen på Glasmuseet Ebeltoft består af et stort udvalg af Lino Tagliapietras betydeligste værker, heriblandt en serie helt nye arbejder, som aldrig har været vist før. Udstillingen er kurateret (udvalgt, arrangeret) i samarbejde med glaskunstner Tobias Møhl, der har værksted i Ebeltoft sammen med sin kone, og er internationalt anerkendt for sin nordiske fortolkning af klassiske venetianske filigranteknikker, som han første gang oplevede tæt på, da han i 1996 assisterede Lino Tagliapietra i Glasmuseets værksted.

Den italienske verdenskunster ikke den eneste med internationalt ry, som Glasmuséet præsenterer for sommerens mange gæster.
Studyudstillingen Soft Machine med nye, eksperimenterende værker skabt af canadiske Carissa Baktay.
Udstillingen indgår i Glasmuseets udstillingskoncept ’The Study’, der giver yngre såvel som etablerede kunstnere mulighed for at eksperimentere og afprøve nye idéer.
Carissa Baktay (f. 1984), der var til stede ved fredagens fernisering, bor og arbejder for tiden i Reykjavik, Island. Hun kombinerer ofte glasset med andre materialer, og har siden hun kom til Island blandt andet arbejdet med hestehår.
Selve processen og arbejdet over tid med materialet er et væsentligt element for Baktay. Den omstændige proces med at indsamle hårene fra hestenes haler (som hun får fra slagterier på Island), vaske, rede, stryge, flette, sno og forme det er således en del af forståelsen af materialet og det færdige værks udtryk.
En proces, hun sammenligner med dengang, hun var barn og holdt af at vaske og rede sine dukkers lange hår.
Soft Machine vises frem til 14. november 2021.