Konflikter kan klares med mod
53-årige Bjarne Friis Pedersen hjælper os med at kunne forstå hinanden
Asfalten er forlængst sluppet op, da jeg kører ind til den røde stråtækte ejendom nordvest for Hinnerup. Jeg er forsinket, en vigtig e-mail skal sendes, og telefonen er ikke blevet slukket, så et opkald forstyrrer også min ankomst.
Det kunne have skabt grobund for en konflikt, men min ventende kilde, Bjarne Friis Pedersen, tager imod med et smil og får mig til at falde til ro med det samme.
Han er også ekspert i konflikter.
"Jeg kigger da på, om den person, jeg snakker med, er tilstede. Hvis der er elektronik, som forstyrrer, kan det være, vi skal aftale at mødes en anden dag. Det er helt fint for mig," siger Bjarne Friis Pedersen, der 1. januar i år startede som selvstændig i konfliktmægling.
Selv konfliktsky
Han er oprindelig uddannet som sygeplejerske, men tog for nogle år siden en Master i Konfliktmægling fra Københavns Universitet.
Betyder det så, at han aldrig bliver sur og uvenner med nogen?
"Jeg har da selv en konfliktsky inden i. Mine forældre var vældig konfliktsky, og vi fejede tingene godt og grundigt ind under gulvtæppet. Måske er det derfor, jeg har en særlig interesse for dette område."
Han har i mange år været ansat på Social- og Sundhedsskolen i Aarhus, hvor han i dag er mentor for elever og coach for sine kolleger.
Empati og sympati
Han er ofte brugt af Østjyllands Politi, hvor han både underviser og mægler mellem ofre og gerningsmænd.
"Et par fra Hørning skulle møde indbrudstyven, der havde været i deres hjem. Den unge mand endte med at sidde med tårer ned ad kinderne, fordi parret kunne vise så meget forståelse og sympati for ham. De spurgte: "Hvor kommer du fra og vi håber virkelig, det kan dig få rette spor. Du er jo en rigtig pæn ung mand," fortæller Bjarne Friis Pedersen, som mener, at vi ofte er for dårlige til at vise følelser overfor hinanden.
"Gnags sang jo engang om et lille lummert land, hvor vi helst ikke vil fornærme nogen. Men vi skal turde at sige noget til hinanden. Konflikter kræver mod," siger han og giver et eksempel, som de fleste vist kender. Opvasken, der ikke bliver taget.
"Ofte siger vi til den anden: Jeg synes, du ikke hjælper, du sætter aldrig i opvaskemaskinen."
"Men når du snakker sådan, så bliver modparten bare sur," lyder det fra konfliktrådgiveren.
Egen banehalvdel
Han vil gerne have fokus flyttet fra at ændre på andre til at tage udgangspunkt i os selv.
"Prøv at lade være med at lave om på andre mennesker. Prøv at lade være at sige "du" næste gang. Udtryk noget fra egen banehalvdel," siger Bjarne Friis Pedersen og bringer en giraf ind i samtalen.
"Brug det, vi kalder girafsprog. Giraffen skal have et kæmpe hjerte for at få blod helt op i hovedet. Så brug dig selv og sig fx: Jeg kunne godt tænke mig en snak om oprydning, hvad siger du til det? Jeg har nemlig et behov for, at der er ryddet op, når vi går. Det er bare så vigtigt for mig."
"Ingen mennesker kan gætte dine behov. Tingene løses ofte, når den anden tænker, gud er det vigtigt for dig!"
Bjarne Friis Pedersens hjemmeside.