Tre ting, du skal huske, når du driver webshop
Når du driver webshop, er der mange ting, som du skal have styr på. Først og fremmest skal du finde ud af, hvilke produkter du vil sælge. Når du har fundet ud af det, skal du have designet og udviklet en brugervenlig webshop, opsat en betalingsløsning, indgået samarbejde med fragtfirmaer og meget andet. Her får du tre ting, du skal huske, når du driver webshop.
Investér i en ordentlig webshop
Din webshop skal være brugervenlig og nem at navigere rundt i for dine kunder. Det betyder blandt andet, at den skal have en overskuelig opbygning, der gør det nemt for kunderne at finde de produkter, de søger. Derudover skal din webshop være hurtig til at indlæse og responsiv på forskellige enheder som mobil og tablet.
Når du skal vælge system til din webshop, har du flere muligheder. De mest populære løsninger til mindre og mellemstore webshops er WooCommerce, Shopify og PrestaShop, og de har hver især deres fordele og ulemper. Uanset hvilken du vælger, så er det en god idé at få udviklet en ordentlig, professionel shop fra starten, hvor alt fungerer optimalt.
Fragt- og betalingsløsning
Når du har valgt platform til din webshop og fået designet en brugervenlig og konverteringsoptimeret løsning, så skal du have styr på betalings- og fragtløsning. Betalingsløsningen er den, der sikrer, at kunderne rent faktisk kan betale, når de handler hos din webshop, og her er QuickPay, Bambora og Reepay populære løsninger.
Herudover skal du også have styr på både fragtløsning og pakkelabels, så kunderne kan få sendt deres produkter hjem. Du kan vælge mellem flere fragtløsninger, og PostNord, GLS og Shipmondo er blandt de mest populære. Igen er der fordele og ulemper ved dem alle, og du bør derfor sætte dig ind i, hvad de enkelte tilbyder, før du vælger.
Markedsføring af din webshop
Når du har styr på det basale, skal den markedsføres, så kunderne kan finde den. Det kan du gøre ved at annoncere på sociale medier, men du kan også bruge SEO til at forbedre dine placeringer i Google. Herudover er det generelt en god idé at have en stærk tilstedeværelse på de sociale medier og interagere aktivt med dine kunder. Det vil både styrke dit brand, men også vise, at du går op i god kundeservice.
Samtidig er det værd at være opmærksom på, at markedsføringen af din webshop ikke udelukkende handler om online annoncering, men i høj grad også om at give kunderne en god oplevelse, når de handler hos dig. Du kan også overveje at gøre noget mere ud af dit brand ved eksempelvis at købe etiketter, som gør købsoplevelsen lidt mere gennemført.