Sådan optimerer du processerne i din virksomhed
Hvis du er erhvervsdrivende, så er du sikkert altid interesseret i at forbedre processerne i din virksomhed. For nogle handler det helt enkelt om at gå fra at gøre det godt til at gøre det genialt. For andre kan det være nødvendigt, fordi det nogle steder halter. Men uanset hvilken indfaldsvinkel du kommer med, så er der flere bud på, hvad du kan stille op. Du er nemlig ikke den første, der har gået med et ønske om at optimere processerne. Derfor er der meget, du kan tage ved lære af.
Tag udgangspunkt i relevante produktionsfilosofier
Der er mange, der beskæftiger sig med at finde på endnu bedre måder at drive produktionsvirksomheder på. Derfor findes der også efterhånden en del forskellige filosofier, der har til formål at optimere produktionen på forskellige parametre.
Hvis du både vil forbedre produktionstiden og kvaliteten på det, du fremstiller, så er det måske lean six sigma, du skal kigge på. Denne produktionsfilosofi er faktisk en kombination af to velkendte filosofier.
På den ene side er der lean-filosofien, som er et forsøg på at forbedre produktiviteten i en virksomhed. Det handler om at skære ind til benet, så processen er kortere og mere præcis fra idé til færdigt produkt.
Six sigma-filosofien derimod er en til for at forbedre kvaliteten. Her er der fokus på at optimere arbejdsprocesserne, således at man ender med højere kvalitet og større ensformighed i ens produkter.
Sæt dine medarbejdere ind i jeres målsætninger
Én ting er altså, hvordan I vælger at klare arbejdet fra ledelsens side. Noget andet er, hvordan dine medarbejdere formår at skabe den forandring, du sætter i værk. For uanset hvor mange gode intentioner der måtte være, så skal de lande hos medarbejderne, hvis de skal føres ud i livet. Netop derfor er det altså vigtigt at inddrage dine medarbejdere i dine målsætninger.
Hvis du vælger at lave om på nogle processer, så kan det være en god idé at holde møde med dine medarbejdere om det. Det handler både om at formidle din vision med disse forandringer, og om at forklare præcis hvordan denne skal fungere i praksis. På den måde kan dine medarbejdere bedre gribe bolden og tage din vision på sig.
Derudover besidder dine medarbejdere formentlig også en større konkret viden om arbejdsgangen end dig. Derfor kan der være mange guldkorn, der gemmer sig i deres indsigter og ideer.