Debat: »Politisk makværk« - det kan jeg ikke genkende
Michael Breum Ramsgaard kalder i et indlæg i Lokalavisen Aarhus det aktuelle forslag om nye boligarealer for »politisk makværk«. Han mener, at processen er uden offentlighed eller borgerinddragelse. Det er ikke et billede, jeg kan genkende.
Temaplanen ’Arealer til alle boligtyper’, som forslaget hedder, var i indledende høring i sommeren 2019. På den baggrund er der indsendt ønsker om ca. 1.100 hektar til nye boligarealer, og i det fremlagte forslag peger vi på 400 hektar, som vi foreslår inddraget.
Forslaget har været fremlagt i offentlig høring i 11 uger. Vi har annonceret med forslaget på kommunens hjemmeside og høringsportal, vi har orienteret fællesrådene, deltaget i lokale orienteringsmøder, annonceret på de sociale medier samt udsendt pressemeddelelse og stillet op til mange interviews om planen.
Alternativet er, at boligpriserne stiger endnu mere
Indsatsen har haft en synlig effekt. Vi har i skrivende stund modtaget langt over 400 høringssvar, hvilket efter min mening vidner om, at vi i høj grad er lykkes med at få offentlighed om planen.
Michael Breum Ramsgaard er uenig i flere af de foreslåede arealer. Det er helt fair, og netop derfor vi gennemfører en offentlig høring, så borgere og andre har mulighed for at give deres mening til kende og pege på forhold, som bør tages med i betragtning, inden byrådet vedtager den endelige plan.
Jeg vil dog gerne pointere, at vi er i en situation, hvor Aarhus vokser med 4-5.000 borgere om året, og hvor mange har et stort ønske om at finde en byggegrund. Derfor kommer vi ikke udenom at inddrage nye arealer til byudvikling. Alternativet er, at boligpriserne stiger endnu mere, og at vi ser en øget fraflytning til nabokommuner af især børnefamilier. Vi skal så sikre os, at det er de bedst egnede arealer vi medtager, og det er netop det, høringen skal bidrage med input til.