Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Enhedslisten vil i budgetforhandlingerne have afsat 5 mio. ekstra til cykelstiprojekter

Artiklens øverste billede
Peter Kjær (EL)

Enhedslisten vil fordoble indsatsen for at sikre cyklisterne. Det er stærkt tiltrængt at få gjort cykling til et reelt alternativ til bilkørsel. Det er en nødvendighed for klimaets skyld. Det er godt for folkesundheden. Det giver nye muligheder for mennesker uden bil. Ikke mindst børn og unge vil opnå langt større frihed ved at kunne transportere sig selv sikkert rundt. Andre vil kunne bytte de daglige bilture til arbejde, indkøb og andet ud med daglige cykelture. Elmotor på cyklen vil kunne øge rækkevidden for mange.

5 mio. ekstra i puljen til cykelstiprojekter i årene fremover vil betyde, at halvdelen af listen med akut ventende stiprojekter vil kunne gennemføres i den næste byrådsperiode. En investering i cyklisme har alle muligheder for at tjene sig ind igen på øget sundhed, på bedre klima og på mindre forurening og ressourceforbrug.

Om det, krone for krone, også på kort sigt vil være en fordel at satse på cykler frem for biler er svært at sige. Men indtil videre har vi i generationer hovedløst kørt i samme retning, hvor naturen er blevet spoleret og planeret til glæde for transport i potente biler. Ikke fordi, det har været en fordel for alle eller for samfundet, men fordi, det har været foretrukket af de mænd, der har haft magten til at definere udviklingen.

5 mio. ekstra i puljen til cykelstiprojekter i årene fremover vil betyde, at halvdelen af listen med akut ventende stiprojekter vil kunne gennemføres i den næste byrådsperiode.

Peter Kjær (EL)

Tryghed for de yngste cyklister skal højsædet i form af indsats for at træne rutinen, så alle skolebørn og de ældste førskolebørn bliver sikre trafikanter. Det er kun muligt, hvis cykelruterne er tilstrækkelig sikre. Børn, der lærer at transportere sig selv, vil ofte blive ved med at cykle som voksne, hvis det er praktisk muligt. Forældre, der trygt kan sende deres børn ud på cyklen, vil opleve mindre stress. Børnene vil opleve stolthed og øget selvværd ved at kunne klare sig selv.

Det mest farefulde og skræmmende for cyklister er bilerne. Bilernes størrelse og især hastighed gør cykling ubehagelig og endda farlig på de steder, hvor transportformerne blandes. Derfor har jeg bedt administrationen undersøge, om Skanderborg kommune kan komme i betragtning i det kommende treårige forsøg, hvor 15 kommuner får beslutningskompetence til at sætte hastigheden ned til 40 km i timen på udvalgte strækninger.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.