Debat: Flere penge til UngNorddjurs

Som formand for bestyrelsen i UngNorddjurs, har det for mig været en vedholdenhed at argumentere for flere midler til ungdomsskolen. Der var som udgangs punkt tildelt 500.000 kr som ved sidste budgetforhandlinger.
Dette var for at imødekomme de tvangsindlagte mængdereguleringer og det pålagte effektiveringsbidrag.
Selvfølgelig skal ungdomsskolen underlægge sig de betingelser der besluttes politisk, men det har for medarbejderne virket uretfærdigt, fordi der har ikke været nedgang i de brugere der er.
Som formand for bestyrelsen i UngNorddjurs, har det for mig været en vedholdenhed at argumentere for flere midler til ungdomsskolen.
UngNorddjurs er igennem de sidste 6-7 år blevet mængdereguleret med omkring 2,5 mio kr, uden der har været lukket et eneste tilbud.
Man har været dygtig til at tilpasse økonomi med de tilbud som er eftertragtede, og faktisk fortsætte med en betydelig overskridelse af normeringerne.
Men her i 2021 er bægret fyldt, specielt på juniorklubtilbuddet var medarbejderne nedkørte, og her var coronaen den livredning der skulle til, ellers havde der kommet sygemeldinger, som ville have nedlukket juniorklubberne.
Da vi startede op igen her i august var der 179 brugere, hvor normeringerne er på 112 brugere.
Så det siger sig selv, det er et akut problem, hvorfor udsigten til en reduktion af brugere som umiddelbart vil skabe en venteliste på godt 40 børn.
Der er også et ønske om at udvide åbningstiden med en time, da skolerne er begyndt at lukke tidligere og tidligere, det er på grund af dette at bruger tallet er voldsomt stigende.
Også skatehallen Hal22 har haft svære betingelser, og selvom bestyrelsen har begået en heroisk indsats, så det svært ud for dem at videreføre tilbuddet.
Her kunne Ungnorddjurs træde til igen med en hjælpende hånd. Så kan bestyrelsen fortsætte bestyrelsesarbejdet, og UngNorddjurs kan tage sig af den pædagogiske vinkel, samt stå for bemanding osv.
Men alt dette kunne ikke gennemføres for de 500.000kr der var afsat i det første udkast til budget 2022.
Så det medførte at jeg egenhændigt måtte kæmpe en kamp for at få tildelt yderligere midler. Det krævede god argumentation og vedholdenhed, men det lykkedes at ende med et hævet beløb til 1.250 kr.
Så en stolt formand, som vil takke alle forhandlerne til budget 2022.