Tænk en ”erindringslejlighed” ind i det nye plejecenter i Hadsten

Det kommende plejecenter i Hadsten kommer til at ligge i stille og rolige omgivelser ved Hadbjergvej, og det var den helt rigtige beslutning.
Mange af de nye beboere på plejecentret vil givetvis desværre være stærkt demensramte, og det bør få planlæggerne af plejecentret til at tænke en såkaldt ”erindringslejlighed” ind i projektet.
Inspirationen bør være det koncept, som Den Gamle By i Aarhus tilbyder demente.
Det burde være en ”no-brainer” at tænke sådan en lejlighed ind i det kommende plejecenter:
For det første vil det være til stor glæde for de demensramte. Det er naturligvis førsteprioritet.
For det andet vil det åbne op for et udstrakt samarbejde med lokale relevante patientforeninger samt Ældresagen. Frivillige fra disse foreninger og organisationer kunne være værter/værtinder for de dementes besøg i lejligheden.
For det tredje er vi her i kommunen begunstiget af Retroworld i Lerbjerg, der formentlig ville kunne levere møbler og inventar og andet til ”erindringslejligheden”.
For det fjerde kan man forestille sig, at sådan en ”erindringslejlighed” ville kunne erstatte mange terapeut timer og anden demensbehandling.
”Erindringslejligheden” skal naturligvis tilbydes demente fra hele kommunen og ikke ”bare” beboere i det nye plejecenter. Måske kan kommunen oven i købet tilbyde andre kommuners demente at komme på besøg?
Måske kan idéen også virkeliggøres i kommunens bestående plejecentre?
Jeg håber, at mine kommende byrådskolleger fra alle partier synes om idéen, så vi sammen kan fremme sagen mest muligt allerede i planlægningsfasen af det nye plejecenter.
Jeg opfordrer også medlemmerne af Social- og Sundhedsudvalget til at kommentere forslaget, ligesom jeg meget gerne hører pårørende til dementes mening om ovenstående.
Det samme gælder patientforeninger og Ældresagen.