Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Budgetskitsen har mange fædre - den er også et memento til os om at undgå fortidens synder

Artiklens øverste billede
Lars Møller (S)

»Borgmesterens oplæg til en budgetskitse for Norddjurs i 2022 indeholder gode socialdemokratiske tiltag, som gavner vores ældre og svage borgere. Det er en budgetskitse, som alle partier nu står bag og som de selvfølgelig har haft indflydelse på.

Som socialdemokratisk formand for Voksen og Plejeudvalget (VPU) glæder jeg mig over, at budgetskitsen understøtter det fokus og den indsats vi har haft i VPU.

Samlet er der 8 mio. kr. ekstra til et serviceløft på VPU området. 3,5 mio.kr. til socialområdet og 3,5 mio. kr. til ældreområdet og 1 mio. kr. til sundhedsområdet.

På anlægssiden er der penge til ældreboligplanen med et nyt hjerneskadecenter, nyt demenstilbud og flere plejeboliger, inklusiv boliger til par.

Der er så lagt op til, at vi i udvalget senere skal udmønte puljerne til serviceløftet. Her tænker jeg, at vi for, ældreområdets vedkommende, kommer til at fokusere på øget rengøring på plejecentrene og mere normering generelt. Så der i hverdagen bliver mere tid til den enkelte ældre. På socialområdet vil der blive fokuseret på ledsagelse, ferieordning, kultur- og idrætstilbud og den daglige normering. Anlægssiden giver mere sig selv.

Jeg er med på, at et godt budget har mange fædre! Men jeg er i særlig grad glad for, at borgmesterens oplæg blev til en budgetskitse, som bakker op om de tiltag, som vi, i forvejen, har gang i i Voksen og Plejeudvalget. Personligt mener jeg, at det er vigtigt, at budgetforhandlinger understøtter det daglige hårde arbejde i udvalgene.

Det er i særlig grad vigtigt, at vi med denne budgetskitse kan løfte serviceniveauet igen, samtidig med at vi har styr på økonomien. For vi må ikke igen komme i en situation, hvor der skal bremses op økonomisk, som sidst hvor ældre og handicappede betalte den største regning. Den lære må alle partier tage med sig.«

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.