Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Dyslexi skal tages seriøst

Artiklens øverste billede
Susan Kronborg. Foto: Michelle Berg

Hvis man tror, at benet er brækket så tager man sit barn til lægen. Ordblindhed kan også behandles, men bliver ofte opdaget alt for sent.

Det bliver vi nødt til at reagere på med den fornødne ekspertise.

Et ordblinderejsehold er måske et godt bud på at få fagligheden ud til folkeskolerne. Det kunne også være et landsdækkende erfaringsnetværk for de relevante folkeskolelærere for at få samlet og delt faglighed og erfaring.

Den enkelte ordblinde er nemlig alt for afhængig af, om man tilfældigvis ender i eksperthænder eller henslæber et barneliv med at blive betragtet som dum.

Så bortset fra det menneskelige aspekt er der altså som nævnt, en stor samfundsmæssig gevinst i at så stor en gruppe, bliver afhjulpet effektivt og ikke tilfældigt.

Jeg har talt med en mor, hvis datter gik fra gennemsnitlige karakterer til 12 taller, efter ordblindheden blev opdaget i 4. klasse. Jeg har også talt med en kvinde på universitetet, der først fik opdaget sin ordblindhed i gymnasiet. Folkeskolen havde scannet for ordblindhed og fundet en ordblind elev i hendes klasse.

Problemet var imidlertid, at der i klassen var 4 andre i klassen der også var ordblinde, men ikke blev opdaget.

Det er hver gang en barnetragedie, når ordblindhed ikke opdages. Det er også et kæmpetab, da vi alle går glip af de børns skjulte potentiale. Det at kunne læse er jo blot et redskab og de ordblinde børn har evner og talenter, som skal anvendes med andre værktøjer.

Ifølge en OECD undersøgelse fra 2013 er 16 procent af voksne danskere dårlige til at læse og skrive. (European Dyslexia Organization – EDA). Der er ikke undersøgelser direkte om ordblindhed.

Så bortset fra det menneskelige aspekt er der altså som nævnt, en stor samfundsmæssig gevinst i at så stor en gruppe, bliver afhjulpet effektivt og ikke tilfældigt.

Det er svært, at konstatere ordblindhed hos et barn. Den sociale baggrund eller kulturelle baggrund, kan sløre for at der reelt (også) er tale om ordblindhed og ikke bare nogle forældre, der ikke læser Camus højt som godnat læsning. Vi bliver nødt til at tage udfordringen op.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.