Lad pengene følge børnene

Det er virkelig yderst beklageligt, når børn bliver nødt til at starte i daginstitution langt fra deres nærområde.
Det er det som sker for mange lige nu på grund af mangel på pladser i daginstitutionerne.
En ting er, at forældre skal køre langt med deres børn. En anden ting, og meget essentiel netop for børnene er, at de får relationer til andre børn, som ikke bor i deres nærområde.
Det er altid godt og trygt at følges fra vuggestue til børnehave og igen med nogen i skole og SFO. Den mulighed får disse børn ikke, med mindre de skifter institution undervejs, når og hvis der kommer en plads i en institution tættere på.
For mange skift er heller ikke godt at byde det lille barn, som har brug for trygge relationer, som også de ansatte i dagtilbuddene står for. Det er en stor og udfordrende verden der åbner sig for et barn, når det starter i vuggestue, og vi skal huske deres behov og sikre at de opfyldes og respektere dem, fordi konsekvenserne ved ikke at gøre det, tangerer til offentlig omsorgssvigt.
At et lille barn på eksempelvis 1½ år skal skifte fra en institution til en anden og starte et nyt sted er uacceptabelt set med barnets øjne og ligeså også med voksnes øjne, der kender til effekterne af ikke at tilgodese barnets basale behov.
Vi skal i Skanderborg Kommune gøre alt hvad vi kan, for at børn kan få en plads i nærområdet. Når det ikke lykkes, skal vi tilbyde gode alternativer. Det alternativ jeg vil foreslå, er en forbedring af vores desværre kun midlertidige ordning med at ”Pengene følger barnet”. Det er en mærkesag for alternativet og en hjertesag for mig.
Vi skal i Skanderborg Kommune gøre alt hvad vi kan, for at børn kan få en plads i nærområdet. Når det ikke lykkes, skal vi tilbyde gode alternativer.
I Skanderborg Kommune er beløbet, som vi tilbyder forældre lavt i forhold til flere andre kommuner, hvilket gør det sværere at benytte ordningen.
Vi mener, at vi skal sætte beløbet op til det maximale beløb, som den nuværende lovgivning giver mulighed for. Det vil give mulighed for at flere forældre, der ikke får en institutionsplads tæt på, evt. kan blive hjemme nogle ekstra måneder og vente på en ledig plads tæt på deres nærmiljø. Det er godt for både familien og barnet, og det letter også presset på ventelisterne.
Dette her er et forslag, som jeg stiller til vores kommende budgetforhandlinger og håber, at de andre partier også kan se vigtigheden heri – også selv om de generelt er imod, at pengene følger barnet. Jeg håber, at alle kan se, at det er et godt forslag i den situation vi står i.