Friplejehjemmene kommer – heldigvis!

I Skanderborg Kommune har vi, efter min mening, en stærk kommunal ældrepleje med dygtige ansatte og gode plejehjem. Henover de næste par år kommer der mange nye kommunale plejehjemspladser – fx i Galten og Skanderborg.
Netop nu tages de næste skridt mod en endnu bedre ældrepleje med mere valgfrihed. Fremover vil der nemlig også være et godt alternativ til de kommunale plejehjem. Dette alternativ vil bestå af et eller flere fondsdrevne friplejehjem drevet af fx OK-Fonden eller Danske Diakonhjem. Når jeg kan skrive dette så skråsikkert, så skyldes det, at vi er et stort flertal i byrådet (25 mod 4), der arbejder seriøst for, at der kommer fondsdrevne friplejehjem til Skanderborg Kommune.
To attraktive projekter ligger klar til realisering, hvis projekterne ellers imødekommes via den nødvendige lokalplanlægning
Byrådsbeslutningen, der ytrer ønske om fondsdrevne friplejehjem, blev taget i marts 2021. Socialudvalget, andre gode politikere, forvaltningen og flere forskellige private aktører har sidenhen arbejdet med at realisere byrådets klare ønske.
Det er med glæde, at jeg kan meddele, at vi allerede er kommet langt. To attraktive projekter ligger klar til realisering, hvis projekterne ellers imødekommes via den nødvendige lokalplanlægning. Fx har OK-Fonden præsenteret et stort og ambitiøst projekt med bl.a. privat børneinstitution, attraktive seniorboliger og 72 friplejehjemspladser ved foden af Kildebjerg, Ry. Det er et imponerende og visionært projekt, der kan blive en kæmpe succes, når man tænker på OK-Fondens evne til at fylde deres friplejehjem med tilfredse borgere.
I ”De syv dale” arbejder en større gruppe lokale med etableringen af Hårby Friplejehjem, og denne gruppe borgere har også et fint lokalt projekt klar i mindre skala. Dette spændende projekt tilbyder noget helt andet end projektet i Ry. Fx landlighed og en stor grund med mulighed for dyrehold. Det var tydeligt på det velbesøgte borgermøde i Borgernes Hus, at der både er lokal opbakning og musik i denne konkrete plan.
Andre grupper af borgere og professionelle arbejder heldigvis også på at skabe friplejehjem. Fx en gruppe af topmotiverede Låsby-borgere og herudover Danske Diakonhjem.
Det er mit håb, at vi politikere i Socialudvalget snart får præsenteret nogle yderligere og spændende friplejehjemsprojekter andre steder i kommunen, og at Socialudvalget kan indstille en realisering af konkrete og værdiskabende friplejehjemsprojekter til byrådet i oktober 2021. Dette er i al fald planen i Socialudvalget.