Debat: Jeg blander ikke lokalpolitik og privatøkonomi sammen, Mette og Ulf Vang Ørum
»Kære Mette og Ulf Vang Ørum
Tak for Jeres spørgsmål til mig vedrørende solcelleplanlægningsarbejdet i Syddjurs kommune, hvor jeg som både byrådsmedlem og lodsejer selvfølgelig har haft overvejelser om min habilitet, hvilket jeg åbent også har orienteret hele mit lokalområde og mine byrådskollegaer om, bl..a med et opslag på FB-siden 8560 Kolind.
I Jeres indlæg nævner I, at jeg (og min landbrugspartner) har købt en ejendom i efteråret 2019, hvilket er korrekt, ejendommen købes dog som en naturlig udvikling af vores hidtidige landbrug, da ejendommen var nærmeste nabo, og i øvrigt ramt af konkurs. På det tidspunkt var solcelleprojektet blot en ide og fugl på taget, hvorfor vores baggrund for at købe ejendommen alene er baseret på landbrugsdriften.
Det er også korrekt. at vi lodsejere og NRGI meget tidligt inviterede de nærmeste naboer til et orienteringsmøde om vores ide, hvilket jeg blot finder ordentligt, fremfor at de skulle læse det i avisen.
I nævner lejebeløb for et eventuelt kommende solcelleanlæg som jeg ikke kan genkende, men vil I gerne fremhæve omsætningen fra et solcelleanlæg, bør den alternative landbrugsomsætning vel også nævnes, og den kan meget vel være den samme.
I kommunens sagsbehandling har jeg alene deltaget i strategiske/principielle drøftelser og beslutninger, og har på ingen måde deltaget i behandlingen af de konkrete ansøgninger, hvilket der også er redegjort for i et svar, I tidligere har modtaget fra kommunens kommunaldirektør.
Hvis byrådsmedlemmer ikke skulle kunne deltage i strategiske/principielle drøftelser og beslutninger, der relaterer til eget erhverv, ville det svare til at byrådsmedlemmer, der eksempelvis er ansat i kommunen, ikke kan deltage i tilsvarende drøftelser og beslutninger om strategi/principper for kommunen, som evt. kunne betyde noget for egen situation, og mange andre lignende situationer kunne nævnes.
Jeres motiv er åbenlyst at kompromittere min troværdighed som person, ved at stille spørgsmål offentligt, som I allerede har fået et svar på fra kommunens kommunaldirektør.
Når byrådet besluttede sig for at udforme principper i kommuneplanen fremfor udpegninger, var det med baggrund i dårlige erfaringer fra tidligere udpegninger af områder til vindmøller, ligesom man herved stillede alle lodsejere i kommunen med lige muligheder.
Jeg kan derfor helt og aldeles stå inde for, at mine erhvervsinteresser, ikke har påvirket mine meninger og handlinger som byrådsmedlem, med mindre det at være positiv overfor den generelle grønne omstilling betragtes som sådan, ligesom jeg vedstår min holdning om, at også Syddjurs kommune også bør løfte i det fælles ansvar.
Jeres motiv er åbenlyst at kompromittere min troværdighed som person, ved at stille spørgsmål offentligt, som I allerede har fået et svar på fra kommunens kommunaldirektør.
Da jeg, som en del af min beskæftigelse, har en del både offentlige og private tillidshverv, hvor ordentlighed og tillid er helt afgørende egenskaber, og hvor jeg næsten dagligt forholder mig til habilitet, er jeg selvfølgelig træt af Jeres antydninger, og inviterer derfor på en kop kaffe, så I kan få mere udførlige svar end spaltepladsen tillader.«