Vores historiske skat er truet - bygning er et sminket lig

Vi har alle et ansvar for, at vores lokale historie bliver bevaret for eftertiden. Hvordan var der i Hinnerup og nærmeste omegn i gamle dage? Det spørgsmål kan vi alle få svar på i Hinnerup Egnsarkiv, som siden 1987 har haft til huse i Brogården, Søndergade 26.
Så længe det varer.
For det historiske skattekammer, som Brogården er, er alvorlig truet. Bygningen, der er fra 1848, er rent ud sagt i en elendig forfatning. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, om Brogården er bevaringsværdig, men jeg tillader mig at tvivle. Bygningen er - trods det idylliske look - et sminket lig, og det kan næsten kun gå for langsomt med at finde en løsning.
I de lavloftede og små rum gemmer sig uerstattelige officielle og private dokumenter samt billeder af forskellig art, og en vandskade - eller endnu værre en brand - vil være en katastrofe.
Brogården er en kommunal bygning, og den lever på ingen måde op til tidens krav i alle henseender. Faren for brand er alvorlig, for de ældgamle elektriske installationer er ofte årsag til sprængte sikringer. Ubudne gæster i form af rotter er heller ikke usædvanligt.
De frivillige, som flittigt og trofast holder styr på alle arkiverne, fortjener bedre forhold, og det samme gør brugerne og gæsterne, som kigger ind.
Jeg kender ikke i detaljer, hvordan lokaliteterne er for de tilsvarende lokalarkiver i Hadsten, Hammel og Ulstrup, men jeg tvivler på, at de er lige så elendige som i Hinnerup.
Hvis jeg bliver valgt til en plads i byrådet, vil et af mine løfter være, at jeg vil arbejde for en hurtig proces for at finde en afklaring på, hvor Hinnerup Egnsarkiv skal være i fremtiden. I samme omgang vil det være naturligt at få klarlagt, hvordan de fysiske forhold er i de øvrige lokalarkiver i kommunen. Derefter handler det om straks at få afsat de nødvendige midler i det kommunale budget, så vi kan være sikre på, at fortiden er sikret. Tiden er knap.