Friplejehjem er ikke så frit som navnet antyder

Kære konservativ i Byrådet i Skanderborg. Jeg anerkender jeres ønske om friplejehjem. Der er bare noget i glemmer at fortælle ved idéen om friplejehjem.
Selv om borgeren kan vælge et friplejehjem, er det bare ikke sikkert, at borgeren kan få pladsen!
Det lyder fint og flot med frit valg, men er det jo reelt ikke.
Det forholder sig ofte sådan at friplejehjemmet selv vælger hvem de vil have boende. Så det er så som så med det ”frie” valg.
Ved friplejehjem er det jo ofte er firmaer der står bag og skal der jo tjenes penge, så hvorfor tage de omkostnings tunge borger ind. Det efterlader kommunen men de borgere der er plejekrævende, mens friplejehjemmene kan tage de nemme og putter overskuddet af kommunens skattekroner i lommen.
Det mener jeg er en dårlig deling og sådanne tiltag vil jeg ikke støtte.
Forsøger man at løse dette med samarbejdsaftaler, forpligtiger kommunen sig også til at betale for tomme boliger der måtte være i perioder. Derudover kan friplejehjem modtage borgere fra andre kommuner, det kan give problemer, da Kommunen så kommer til at skulle dække evt. udgifter til sundhedsydelser og sygepleje, fordi den mellemkommunale refusion ikke gælder udgifter til disse.
Det lyder fint og flot med frit valg, men er det jo reelt ikke.