RV21: Derfor er regionsrådsvalget vigtigt

»Til november er der valg til kommunalbestyrelsen og til regionsrådet. Valget er vigtigt. Væsentlige beslutninger om den nære velfærd træffes i kommunerne og i regionen.
Jeg har været medlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs i 12 år. Mange har spurgt, hvorfor jeg vil skifte til regionsrådet. Spørgsmålet afspejler, at mange måske er usikre på, hvad regionsrådet egentlig beskæftiger sig med, der har så stor betydning for borgerne?
Regionsrådet har et stort ansvar for sundhedsområdet og med at sikre, at sundhedsvæsenet er tilgængeligt og effektivt, med en høj faglig standard. For befolkningen på Djursland er det væsentligt, at der er et godt samarbejde mellem hospitalerne i Aarhus og Randers og de lokale sundhedstilbud, som kommunerne og de praktiserende læger står for. Og mon ikke en lokal kandidat, der kender udfordringerne, er den bedste til at kæmpe for lokalbefolkningens sundhed, her hvor vi bor? Derfor stiller jeg op til regionsrådsvalget!
Regionen har også stor betydning for ungdomsuddannelserne. For os på Djursland er det helt afgørende, at vi har gode og velfungerende erhvervsskoler og gymnasier. Uden lokale ungdomsuddannelser er det svært at få uddannet vores unge mennesker. Al erfaring viser, at flere gennemfører en ungdomsuddannelse, hvis de kan gøre det lokalt – og erhvervslivet på Djursland har brug for veluddannet arbejdskraft. Også bosætningen på Djursland nyder godt af stærke og dynamiske ungdomsuddannelser lokalt. For at sikre dette stiller jeg op til regionsrådsvalget!
Det er nemlig regionerne, der har det overordnede ansvar for fordelingen af de unge til de forskellige uddannelsesinstitutioner. Også derfor stiller jeg op til regionsrådsvalget!
Med regeringens forslag om, at vore unge skal fordeles på skolerne, så vi også tilgodeser de mindre erhvervsskoler og gymnasier i landdistrikterne, får regionerne en meget vigtig opgave. Det er nemlig regionerne, der har det overordnede ansvar for fordelingen af de unge til de forskellige uddannelsesinstitutioner. Også derfor stiller jeg op til regionsrådsvalget!
Men det hjælper ikke, at vi har velfungerende ungdomsuddannelser, hvis ikke regionen er med til at sørge for, at de unge kan komme med bus til skolerne. For det er regionen, der har ansvaret for busruterne på tværs af kommunerne. Og hvem er mon bedre til at kæmpe for busruterne på Djursland end en kandidat, som brænder for lokalområdet? Derfor stiller jeg op til regionsrådsvalget!
Regionen arbejder således med store og vigtige opgaver, der har stor betydning for borgerne. Derfor har jeg valgt at skifte spor fra kommunalpolitik til regionalpolitik. Dette sporskifte håber jeg at få vælgernes opbakning til.«