Debat: Vi skylder handicappede borgere i Aarhus Kommune bedre vilkår
Løsgænger undrer sig over, hvorfor det er så godt som umuligt at finde opbakning til økonomi til opkvalificering af handicapområdet.

Det bekymrer mig, at byrådet i Aarhus Kommune gang på gang skal behandle tillægsbevillinger til diverse byggeprojekter, hvor hovedformålet er at pynte på Aarhus ydre, når særligt et område af Aarhus’ indre bløder.
Det fremgår, at den totale andel af magtanvendelser overfor borgere, med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse er steget. Konkret er der i 2020 foretaget 142 flere magtanvendelser overfor voksne borgere med handicap, når man sammenligner med andelen af magtanvendelser i 2018 (Bilag 1: Redegørelse for magtanvendelser i Sociale Forhold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune i 2020).
Selvfølgelig skal der prioriteres midler til busfremkommelighed og til det nye bibliotek i Gellerup. Men når jeg ser, at der i forvejen er bevilliget 102 millioner kroner til biblioteket i Gellerup, og der nu anmodes om yderligere 4,125 millioner kroner til indretning af biblioteket, så ærgrer jeg mig over, at det er så godt som umuligt at finde opbakning til økonomi til opkvalificering af handicapområdet.
For mig viser det stigende antal magtanvendelser at handicapområdet i årevis er økonomisk underprioriteret. Dette betyder dårlige arbejdsvilkår for personalet, som går ud over borgerne, hvorfor flere borgere ikke trives ender med at blive udadreagerende, fordi de mistrives, hvilket i sidste ende bidrager til at forværre personalets arbejdsvilkår.
Derfor mener jeg, at mine kollegaer i byrådet bør åbne øjnene for, at handicapområdet er underprioriteret og at vi, som folkevalgte skylder borgere, og pårørende til borgere, der er tilknyttet handicapområdet i Aarhus Kommune, at tage hånd om de udfordringer der er på området og prioritere flere økonomiske midler til et yderst blødende område.
Samtidig bør Aarhus Kommune dygtiggøre sig isat indgå fastpris-aftaler, så tillægsbevillinger ikke konstant udhuler den buffer, der skal sikre områder som blandt andre handicapområdet.