Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det er bogstaveligt talt noget "lort"

Artiklens øverste billede
Simon Buus Olsen. Pressefoto

Forvaltningens budgetforslag i Favrskov er lagt frem sammen med alle indkomne forslag og ønsker fra foreninger, skoler, institutioner og lignende.

Bemærkelsesværdigt er det, at 5 ud af 18 forslag til Børn og Skole omhandler flere driftsmidler til mere rengøring på skoler og i dagsinstitutioner. Herudover et anlægsønske omhandlende flere toiletter på Hadsten Skole.

For mange år siden gik jeg på Hadbjerg Skole og kan huske, det ikke var videre indbydende at skulle på toilet i skoletiden. Og her gik jeg så og troede, at vi i 2021 var i en anden tid, hvor det naturligvis var på plads. Men faktisk har jeg vidst i nogle år nu, at sådan forholder det sig ikke.

Igennem tre år som ansat i idrætscentret lige op til Hadsten Skole har vi dagligt elever, der benytter vores toiletfaciliteter, selvom de godt ved, de skal benytte deres egne. Så sent som i går kom to unge piger og spurgte, om de ikke nok måtte låne vores toiletter, fordi deres egne på skolen var simpelthen så ulækre.

Fra flere der arbejder i rengøringsbranchen har jeg hørt, at det ikke er nogle udbud, de ønsker at give tilbud på, når det omhandler rengøring på folkeskoler. Simpelthen fordi man har skåret rammen helt til bristepunktet, for om man kan lave en forretning herpå over det sidste årti i Favrskov Kommune. De vil simpelthen ikke give et tilbud, fordi de ikke vil stå inde for den kvalitet, de kan levere for den lave ramme, der tilbydes.

Men kan det passe, at noget så elementært som rengøring af toiletter på vores børn og unges skoler, er så nedprioriteret, at vi i stedet må bede dem holde sig halve eller hele dage for at komme på toilettet i hjemmet i stedet?

For det gør de i stor stil. Det er faktisk ikke sundt at gå og holde sig. Hvis bare man skal holde sig ”let” i to timer kan det give følgevirkninger langt ud i fremtiden for den enkelte.

Det er næppe super ”sexet” at votere for mere rengøring af toiletter på folkeskolerne op til et kommunalvalg fremfor nye idrætsfaciliteter, turbo på ungdomshus eller andre mere sexede ting, men jeg håber nu alligevel, at vores nuværende byrådspolitikere vil lytte til skolerne, skolebestyrelserne og Favrskov Lærerforening med flere, der har brugt tid på at gøre opmærksom på det via forslag til budget 2022-2025.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.