DEBAT: Handicappet efterladt på gaden af Midttrafik

Midttrafik holder sig ikke tilbage for at efterlade en handicappet på gaden, hvis man har lavet en lille fejl i rejse bestillingen. Det var det, jeg oplevede torsdag den 5. august 2021. Jeg var kørt fra min bopæl til borgerservice i Hornslet. Jeg er handicap kort kunde, det vil sige at jeg har en bruger profil hos Midttrafik her under mine betalingskort oplysninger.
Når man bestiller en rejse med flextrafik, er der flere valg muligheder. For mit vedkommende kan jeg vælge mellem handicap kort eller handicap kontant. Jeg bestiller altid handicap kort, da jeg aldrig er i besiddelse af kontanter. Den pågældende dag var jeg rejst til Hornslet med handicap kort rejse. Det var jeg overbevist om, jeg også havde bestilt til hjemrejsen, men jeg blev klogere.
Først var bilen en halv time forsinket og straks, da jeg sætter mig ind i bilen, afkræver chaufføren mig 69 kr. for turen,. Nej, siger jeg: Det er en handicap kort rejse, jeg har bestilt. Han ringer til BOTTEN/bestillingskontoret og får af BOTTEN at vide, at det er en handicap kontant rejse, jeg har bestilt, og hvis jeg ikke har 69 kr. i kontanter, hvilket jeg ikke har, skal jeg forlade bilen.
Jeg ringede derpå så selv til BOTTEN og beklagede min nød: Om de 69 kr. dog ikke kunne blive trukket på mit betalingskort? NEJ, sagde BOTTEN, hvis ingen kontanter du har, skal du forlade bilen. Jeg steg modstræbende ud af bilen. Vejret var godt og Borgerservice havde stadig åbent, så jeg kunne gå derind, og heldigvis havde jeg min telefon med, så jeg kunne bestille en ny handicap kort rejse. Jeg skal så bare vente to timer, fordi rejsen skal bestilles mindst to timer før afrejse.
Jeg er forarget over den kynisme, som Midttrafiks topledelse udviser overfor sine kunder - i dette tilfælde en handicappet borger, der blev noget fortvivlet over sin situation.
Denne gang lykkedes det så at komme, men med en bil to en halv time forsinket. Jeg ved ikke helt, hvad jeg ville have gjort, hvis vejret havde været dårligt, og Borgerservice ikke havde haft åbent. Skulle jeg så være gået rundt i Hornslet og banket på døre med bøn om at komme ind, fordi Midttrafik har efterladt mig på gaden!!? Jeg er forarget over den kynisme, som Midttrafiks topledelse udviser overfor sine kunder - i dette tilfælde en handicappet borger, der blev noget fortvivlet over sin situation.
Jeg vil derfor foreslå, at det bliver et krav til topledelsen, at de skal på videre uddannelse, så de kunne lære noget om medmenneskelighed, for det har de ikke lært noget på universiteterne. Det er jo ikke noget problem i at udvise menneskelighed, og samtidig drive Midttrafik effektivt. Det kan sagtens gå hånd i hånd. Problemet er jo bare, at ledelsen aldrig har lært noget om medmenneskelighed. Der mangler jo på den måde en faktor i ligningen, og det er selvfølgelig derfor ledelsen ikke har noget problem i at efterladen en handicappet på gaden, blot fordi jeg kom til at klikke på en forkert linje. Straffen falder prompte ’ud af bilen med dig, skriger ledelsen mig’ ind i ørerne - ud med dig! Farvel og tak!!!!
Jeg er så træt af new public management (NPM). Jeg var også plaget af det de sidste år, jeg arbejdede. Jeg er politibetjent emeritus. Jeg blev pensioneret i 2014, og siden slutningen af nitten halvfemserne blev NPM mere og mere dominerende, så relevant politi arbejde, hvor der burde tage menneskelige hensyn, blev tilsidesat til fordel for teoretiske parametre udtænkt af akademikere, der ikke har ret meget viden om, hvordan politiarbejde bør udføres, og hvor medmenneskelighed burde være i fokus i stedet for teoretiske parametre.
Og jeg er ikke i tvivl om, at det er NPM, der er årsagen til Midttrafiks umenneskelige behandling af en handicappet kunde.