Debat: Vi har ret til at besejle Kolindsunds Vande

I sommer fik jeg en henvendelse fra en ganske fredelig borger. Han havde lørdag 9. juli under en ganske fredelig kanosejlads fået en skideballe af en mand på en bro over Kolindsund Nordkanalen ved Enslev.
Den vrede mand tilhørte angiveligt Kolindsund Pumpelaug, og dermed medejer af Kolindsund. Han påstod, at kanosejlads er forbudt i Kolindsund. Men det passer ikke.
Jeg ligger inde med et historisk dokument fra 20. mats 1873 med udskrift fra forhandlinger i Grenaa Kjøbstads kommunale styrelse, hvor der med snørklede gotiske bogstaver står:
”Der forbeholdes Kommunen og den Indvaanere, for så vidt som Vandets frie Løb derved ikke hæmmes, Ret til Færdsel med Fartøier på selv Aaløbet saa vel som med med mindre Fartøier på Landkanalerne omkring Kolindsund uden nogen som helst Afgift”.
Denne aftale er på alder med tørlæggelsen af Kolindsund. Den gælder stadig, og har været retsgrundlag i afgørelser om andre forhold i og omkring sundet.
Jeg får fra tid til anden lignende henvendelser fra uskyldige kano- eller kajaksejlende. Som nyder at sejle på landkanalerne, der jo byder på motion, dejlige landskaber og naturoplevelser, som isfugl og havørred. Men som ikke bryder sig om at blive råbt af.
Jeg skal hermed opfordre Kolindsund Pumpelaug til at anerkende, at vi lokale borgere (indvaanere!) har ret til at besejle Kolindsunds vande.