Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Bump duer ikke - ind med chikaner og fartkontrol ved Fuglsø

Artiklens øverste billede

Åbent brev til Udvalget for natur, teknik og miljø i Syddjurs Kommune:

»Gennem alle somre de sidste 40 år er vi flyttet i sommerhus i Fuglsø, 8420 Knebel. Vi kommer der hele året, men det ligger helt fast, at vi flytter derud i skolernes sommerferie.

Derfor er mit kendskab til området stort, også fordi jeg/vi har mange gode og nære venner i Fuglsø by. Så mit åbne brev er også på vegne af beboerne i Fuglsø by, som jeg er bekendt med flere gange har appelleret udvalget/Syddjurs Kommune om af få reelle fartdæmpere gennem byen.

På vores, sommerhusejernes grundejerforenings generalforsamling på Fuglsøcentret den 31.07.21, var vi også enige om, at trafiksituationen er så alvorlig for os alle, borgerne i Fuglsø og os, der er så privilegerede at have sommerhus i området, at vi bør samarbejde for at få en langt sikrere løsning, og dermed for Udvalget for natur, teknik og miljø, også en langt mere sikker og ansvarlig løsning mod den høje fart gennem byen fra det første bump og til det sidste.

Det er et dødsensfarligt sted, først og fremmest fordi meget få bilister overholder fartbegrænsningen på 40 km/t gennem byen, men også fordi, selv hvis de få bilister, der overholder påbud om 40km/t, så selv med den fart, kører alt for hurtigt med de meget ringe oversigtsforhold, der er på stedet.

Jeg har i sommer haft lejlighed til at vurdere, om det først og fremmest er sommertrafikanterne, der overskrider de 40km/t, fordi vi mange, mange gange har købt is på kroen med vores mange børnebørn, og isene er derefter nydt i kro-haven. Her kan man både se, høre og mærke suset fra de mange biler. Derfor ved jeg, det desværre i lige så høj grad er den lokale tunge trafik, altså arbejdskørslen med tunge køretøjer, der kører for stærkt. Man kan nemlig sagtens komme uden om de små, få og smalle bump. Efter et par ture gennem byen, er det en smal sag.

Jeg ved fra de borgere, der har påtalt fartproblemerne overfor kommunen, at de har fået det svar, at det er besluttet, at området er en 40km/t område! – Det svar kan ingen bruge til noget, for det drejer sig om et lokalt og reelt problem, som ikke kan slås over én kam med andre.

Jeg vil foreslå »chikaner« med større effekt. Chikaner, der får bilisterne til at sænke farten, men også beskytter både gående/bløde trafikanter, men også cyklisterne, som ofte bliver klemt og presset væk fra de smalle cykelstier. For mit eget vedkommende, når jeg er chauffør, oplever jeg en yderligere skærpelse på min fart, og får rettet ind, når jeg mødes af et skilt med »DIN fart«. Dét og så jævnlige fartkontroller kunne hjælpe. Det ville også hjælpe på oplevelsen af, at udvalget ikke rigtig interesserer sig for problemet.«

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.