Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Der er for mange elever i de aarhusianske folkeskoleklasser

Der skal indføres et klasseloft på 24 elever i de aarhusianske folkeskoler, selvom det vil betyde en mindre skattestigning, lyder det fra tre lokale SF'ere.

Artiklens øverste billede
SF i Aarhus ønsker færre elever i de aarhusianske folkeskoleklasser. Arkivfoto: Miriam Dalsgaard/Politiken

Folkeskolen i Aarhus er presset på økonomien. Vi bruger i Aarhus færre penge per elev end de fleste kommuner. Forældre og elever oplever, at klasserne er fyldte, skolerne oplever, at udgifter til specialundervisning vokser. De mange elever i klasserne betyder eksempelvis, at børn med særlige behov kan have svært ved at trives, og at tiden til det enkelte barn ikke er stor nok, samt arbejdspresset på medarbejderne er stort. Derfor vil vi have et klasseloft på 24 elever. Også selvom det betyder, at vi må betale en lille smule mere i skat. Der er 92 klasser i Aarhus med mere end 26 elever i klassen og en alt for høj klassekvotient. Når der er så mange elever i klassen, betyder det mere støj, dårligere indeklima og for lidt tid til det enkelte barn. Færre elever i en klasse vil også give lærerne bedre muligheder for at skabe ro, løse konflikter, differentiere i undervisningen og nå rundt til alle børn samt betyde et bedre indeklima.

En væsentlig del af at fastholde folkeskolen som forældrenes naturlige førstevalg er at gøre op med, at vi i Aarhus bruger færre penge på folkeskolen per elev end langt de fleste kommuner samtidig med at vores kommuneskat lavere, end den er i langt de fleste kommuner. Med færre elever i klassen vil der være et behov for at ansætte flere lærere og flere klasselokaler. Vi ønsker derfor at indføre et klasseloft på 24 elever i klasserne, som indfases løbende fra 0. klasse over de næste ti år, så vi undgår en masse klasser splittes op. Grundlæggende handler det om mere tid til den enkelte elev og en bedre folkeskole. Folkeskolen er en del af vores fundament. Det er her, børn mødes med andre børn fra lokalsamfundet, og det er her, man danner bånd med jævnaldrende fra forskellige samfundslag og baggrunde. Det er her, vi danner og uddanner de mennesker, der udgør fremtidens Danmark. Og det er her, vi kan sikre, at alle børn har mulighed for at blive til nogen, samtidig med at de bliver til noget.

Vi skal sikre, at alle børn tilbydes god undervisning på den lokale folkeskole, hvis vi skal undgå et samfund, hvor uligheden stiger, og hvor vores børns livsforløb i endnu højere grad bestemmes af deres sociale arv. Derfor synes vi, det er er afgørende med færre børn i klasserne, så lærerne har tid til at hjælpe børnene med både at løse konflikter og lære både konsonanter, konstruktion og kodning.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.