Debat: Vi skal have et løft til folkeskolerne
Folkeskolerne i Norddjurs skal have et løft. Det vil jeg arbejde for, hvis jeg bliver valgt ind i kommunalbestyrelsen 16. november.
Og det vil SF arbejde for i budgettet for 2022.
Nu er skolerne startet igen og mange elever har glædet sig til at komme i gang efter en god og lang sommer. Og særligt efter coronatiden, hvor alle restriktionerne nu er væk og alle må være sammen med alle. Jeg håber ikke, eleverne bliver skuffede.
Skolerne har nogle meget stramme budgetter, hvor det næsten er svært at få en lærer til hver klasse pr. time. Og i mange klasser er der brug for mindst to voksne.
Der er sparet alt for meget og mange elever, især dem, der har brug for hjælp og støtte, er ladt i stikken.
Så skal forventningerne om en god skolegang blive opfyldt for alle, er der brug for et løft til folkeskolerne altså flere penge på budgettet. Der er sparet alt for meget og mange elever, især dem, der har brug for hjælp og støtte, er ladt i stikken. Der er brug for flere voksne, så alle kan blive set, forstået og hjulpet på den rette måde.
Vi ved fra småbørnsområdet at antallet af voksne pr barn har betydning for børnenes trivsel og det samme gælder i skolen, det kan jeg sige efter 37 år som folkeskolelærer.
Hvis børn ikke trives – lærer de ikke nok – og så bliver det svært at komme i gang med uddannelse og måske sværere at få et job.
Så for børnenes skyld og for Norddjurs kommune skyld er det vigtigt med en god skolegang. Norddjurs har et lavt uddannelsesniveau. Flere penge til folkeskolerne er en investering i fremtiden.