Debat: Naturen i Rønde Bypark får trange kår

I de sidste par år har man undladt at klippe græsset med mere i Rønde bypark.
Der blev sat skilte op, om at parken var vild med vilje. Der skulle være plads til at fremme biodiversiteten og naturen. Nu er man så i gang med at restaurere parken.
Det ser desværre ud til, at de ædle tanker om miljø og biodiversitet er glemt. Der bliver opført en 200 meter lang betonmur gennem parken langs en 2,5 meter bred asfaltvej.
Et 175 m2 stort madpakke-område med 6 huse, som der står på betondække og omkranser et stort cirkulært areal med glaseret tegl. Hytterne laves af ståkonstruktion og træ.
Der skal graves betonringe ned i parken, som man kan sidde i. Der skal opføres en multibane. Når beton, asfalt og glaseret tegl kommer til at dominerer parken, er der ikke meget plads tilbage til natur og biodiversitet.
Når jeg læser manualen til hvordan byparken skal se ud, får man tanken at det bliver en kopi af en park som der findes så mange andre steder. Jeg savner noget nyt og originalt og miljøvenlige materialer. Rønde bypark burde være porten til nationalparken.
I stedet for betonringe til at sidde i, skal fortsætte samme stil som ved Kalø slotsruin. Udform borde og siddepladser i kæmpe træblokke - de skal placeres på stampet grus. Så kan man fornemme, at der er sammenhæng til nationalparken.
I stedet for 175 m2 madpakkeområde i beton og glaseret tegl burde der sættes små træhuse op med græs på taget. De skal stå spredt ud i parken.
Der er mange egnede steder til det. Så skal der laves en sansepark med buske. Hvorfor ikke tænke nyt og lav noget originalt for Rønde. Lav et urte-område med Basilikum, Oregano, Mynte, Citronmelisse og andre vinter-hårdføre urter. Så kan folk gå i parken og plukke en håndfuld urter.
Jeg håber at når parken bliver færdig, at man opfatter den som en port til nationalparken hvor der er plads til natur og biodiversitet.