Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Fortsat uafklarede spørgsmål om nyt kultur- og fritidscenter i Ryomgård

Artiklens øverste billede
Michael Mikkelsen (løsgænger) i Syddjurs Byråd - medlem af PUK-udvalget. Pressefoto

»Det er et plus for Ryomgård at der er et kultur- og fritidscenter i støbeskeen i byen, der er bare fortsat, som jeg ser det, en del ubesvarede spørgsmål i forhold til projektet.

Det lokale erhvervsliv, Marienhoffskolen, IF Midtdjurs og Distriktsrådet er oplagte deltagere i en ny selvstændig driftsorganisation.

Michael Mikkelsen

For at et kultur- og fritidscenter kan komme til at blive en succes, er det uhyre vigtigt, at rigtigt mange frivillige aktører arbejder og trækker på samme hammel. Der skal altså mange personer til at skabe noget, som borgerne kan spejle sig selv i.

Vi har igennem længere tid arbejdet med problematikkerne i Syddjurs Kommunes Udvalg for plan, udvikling og kultur (PUK-udvalget)

Sagen er den, at der er nogle muligheder for forbedring af de planer der ligger på bordet pt., som jeg finder er vigtige at få medtænkt i allernærmeste fremtid.

Hvad tænker aktørerne hver især at kunne bibringe et kommende samlingssted i byen?

Jeg har tænkt meget på, hvad vi som kommune kan se af mulige gevinster for et samlet samlingssted for byens borgere.

De aktiviteter, der i dag er i det gamle posthus, skal de blive liggende i det regi eller skal og bør disse indtænkes i det samlede projekt? Jeg mener, at man er nødt til at tænke på, at man skal samle så meget som muligt i det nye center for at styrke dette mest muligt driftsmæssigt. Der skal skabes liv og muligheder for byen og områdets aktører i det kommende center. Det gamle posthus huser i dag frivilligt bibliotek, mødeaktiviteter, distriktsråd og er mødested for byens dagplejere mv.

Min pointe er, at Syddjurs Kommune stiller disse aktiviteter til rådighed for disse aktører, det koster naturligvis Syddjurs Kommune penge at stille posthuset til rådighed for aktørerne.

Mit indspark er, om det kan være en god ide at ind tænke en rømning af posthuset ind i det kommende fritidscenter, der efter planen skal opføres der, hvor en del af det nuværende klubhus ligger i dag.

Jeg er naturligvis klar over, at aktørerne ikke har de midler,der skal til for at kunne bidrage til projektet, som f.eks. menighedsrådet, der som bekendt har trukket sig grundet aftalte deadlines, som ikke blev overholdt.

Jeg påpeger bare, at rømmes posthuset, så vil dette kunne bruges til noget andet. Et forslag har været, at bygningen kunne bruges til et sundhedshus til gavn for borgerne. En anden vej kunne også være at sælge bygningen således, at kommunen kan putte pengene fra et salg i kassen eller i et kommende kultur- og fritidscenter?

Der er en række ubesvarede spørgsmål i forhold til driften af et kultur- og fritidscenter.

Hvordan ser idrætsforeningen, IF Midtdjurs, på, at der skal være personale til at drive centeret og at disse skal aflønnes og at driften i et center skal være økonomisk bæredygtigt? Hvordan skal samarbejdet være med Marienhoffskolen og har man en driftsaftale med skolen, som begge parter kan se sig selv ind i?

Jeg ser gerne, at der skabes en professionel driftsorganisation, der skal køre driften af bygningerne (gamle og nye) fremadrettet, denne skal bestå af en bred vifte af folk i byen, der har viden om at styre en kompleks drift, personalepolitik mv.

Taget på Midtdjurshallen (som IF Midtdjurs ejer, red.) og den nuværende bygningsmasse som helhed er i en forfatning, der betyder at der er en større udgift på vej til renovering af dette i den nærmeste fremtid. Der er gæld i Multihallen og er der styr på dette i forbindelse med det kommende byggeri?

Det lokale erhvervsliv, Marienhoffskolen, IF Midtdjurs og Distriktsrådet er oplagte deltagere i en ny selvstændig driftsorganisation.

Der er en historisk mulighed for at få et projekt gennemført. Jeg appellerer til aktørerne om, at alle muligheder er gennemtænkt inden første spadestik. Jeg håber, at det kommende center kan løfte byen og området, der er heldigvis masser af muligheder for, at det kan lykkes.«

Temaet Ryomgård kultur- og fritidscenter er på dagsordenen i PUK-udvalget 11. august 2021., hvor udvalget får en status på planerne og mulighederne fremadrettet efter, at Menighedsrådet i juni 2021 forlod projektet.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.