Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Vi skal have løst udfordringerne med unge-uro i Favrskov

Artiklens øverste billede
Erik Særkjær. Foto: Pressefoto.

Det er sommer, vejret er dejligt og vi har alle længe trængt til at komme ud og være sammen. Ikke mindst de unge er i gang med hyggen rundt omkring i kommunen. Jeg har selv oplevet mange unge mødes omkring rundbold, fodbold og mange andre gode aktiviteter.

Desværre er der nogle borgere der oplever at sport og hyggeligt samvær bliver afløst af støj, hærværk, konflikter og chikane. Det virker til at nogle unge har besluttet sig for at en del af sommerens underholdning er at chikanere naboerne til blandt andet Søndervangskolen, i en sådan grad at det er helt uacceptabelt.

Kommunen har forsøgt at øge antallet af voksne på gaden, i form af SSP-medarbejdere og vagtværn og politiet har været mere synlige, navnlig i Hammel, gennem den sidste måned. Der er frivillige voksne, der har taget ansvaret på sig og går ture som natteravne. For nyligt er Natteravnene også blevet genoplivet i Hammel, så stærk frivillig indsats.

Uanset hvor mange mennesker vi sender på gaden i form af frivillige, kommunalt ansatte og politi, så er det dog ikke en langtidsholdbar løsning ift at få de unge mennesker til at blive indenfor nogle rimelige grænser.

Derfor er vi helt afhængige af at man som forælder til et ungt menneske, der slippes løs i byen, tager ansvar for at de opfører sig ordentlig og at de rydder op efter sig selv.

Jeg ved godt at de unge gerne vil have deres frihed og at de ikke gider at have deres forældre rendende, når de er sammen med deres venner, men det hedder frihed under ansvar. Det skal de lære og det er vores ansvar som forældre, at lære dem det, så vi sammen kan få styr på situationen.

Hvis man som forældre føler sig udfordret i hvordan man kan hjælpe sit unge menneske, er der faktisk hjælp at hente ved kommunen. Det er der absolut ingen skam i. Vi kan alle opleve situationer, hvor vi ikke helt ved, hvad vi skal gøre, og det kan være godt at få andre øjne på, hvordan man kan gribe situationen an og måske endda få nogle nye værktøjer.

Jeg er selv forælder til 3 unge mennesker, jeg har arbejdet med aldersgruppen i mange år, og jeg sidder i Børn og Skoleudvalget, derfor ligger det mig meget på sinde at få fundet en løsning på den problematik vi oplever. Både for at få ro på nu, men også for at finde nogle holdbare løsninger, så vi ikke står i samme situation næste år.

Jeg har fået en del henvendelser fra borgere, både naboer til områder, hvor mange unge opholder sig og fra forældre der vil hjælpe de unge. Det er fantastisk så mange, der viser interesse, da vi har behov for et større og mere positivt fokus på de unge i kommunen, og det kræver indsats.

Socialdemokratiet forsøgte at få sat penge af i sidste budget til tiltag, der kunne hjælpe med at dæmme op for udfordringerne. Desværre var der på det tidspunkt ikke opbakning til at finde penge til forslaget. Måske skulle man se på det igen.

Jeg håber, at jeg med mit indlæg her, kan hjælpe til at flere vil være deres ansvar voksent og bede om hjælp, hvis man har behov for det, så Favrskov kan blive et rart sted at være, både for de unge og deres naboer.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.