Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Kære Pårørenderåd på Rosengården - synes I maler et for sort billede af ældreområdet

Artiklens øverste billede
Marianne Kirkegaard (V) - næstformand i Udvalget for sundhed, ældre og social. Pressefoto

Svar på debatindlæg fra Annette Bøjen, formand og Erik Munkholt Sørensen, næstformand for Pårørenderådet ved Plejecenteret Rosengården:

»Kære Annette og Erik.

Det er så ganske rigtigt, at plejecentrene i Syddjurs Kommune blev beskåret med værdighedsmidler og klippekortsordning, og der blev indført en ny vasketøjsordning. Disse tiltag var et led i at redde kommunens økonomi som var hårdt trængt og styrede mod en tom kassebeholdning.

Alle serviceområder måtte holde for i denne opgave. Siden er kommunen begunstiget sådan, at vi har kunnet rulle flere af besparelserne tilbage. Jeg og Venstre havde gerne set, at vi havde bibeholdt klippekortsordningen. Jeg er meget enige med Jer i, at de ture ud af huset og også aktiviteter i huset lige netop er med til at give livskvalitet, og den enkelte beboer kan også byde ind med egne ønsker til, hvad klippet skal bruges til.

Jeg synes dog ikke, det er rigtigt, at kommunen kun sørger for det helt basale. I den hjælp, omsorg og pleje vi giver er det med henblik på at imødekomme den enkelte beboers behov og ønsker for at kunne leve et liv med god livskvalitet. Det står tydeligt i vores værdighedspolitik og det viser sig også i vores tilfredshedsundersøgelser, at langt størstedelen af både beboere og pårørende er tilfredse med den hjælp de får. Jeg hører også rosende ord og fortællinger om god pleje og omsorg fra ældreområdet både fra de ældre og fra pårørende.

Jeg og Venstre havde gerne set, at vi havde bibeholdt klippekortsordningen

Marianne Kirkegaard (V)

Jeg er enig med Jan Fischer, at coronaen har været udfordrende for plejecentrene, og kommunen har været meget opmærksomme på det og søgt og anvendt midler til aktiviteter ud af huset for de ældre - samt at vores personale har været meget dygtige til at håndtere situationen og gøre, hvad de kunne for at give en god hverdag for de ældre i den helt særlige Covid-19 situation.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.