Vi borgere skal kunne stole på politiske aftaler
Claus Jørgensen spurgte mig forleden her i avisen, hvorfor jeg vil føre motortrafikvejen mellem Aarhus og Søbyvad syd om Lading Sø. Det vil jeg, fordi vi som borgere skal kunne stole på de aftaler, politikerne laver. Folketinget besluttede i 2014, at vejen skal føres syd om søen, og for få uger siden bekræftede et massivt flertal i Folketinget beslutningen i forbindelse med den store trafikaftale. Politikerne har dermed slået linjeføringen fast med syvtommersøm.
Det nytter ikke, at linjeføringer kastes op i luften med jævne mellemrum. Siden Folketingets beslutning i 2014 har mange bygget nyt i den nordlige del af Lading. Det har de gjort i den forvisning, at den sydlige linjeføring ligger fast. Det vil simpelthen være så uordentligt og respektløst, hvis politikerne pludselig ændrer linjeføringen.
Claus Jørgensen tvivler på behovet for en motortrafikvej mellem Aarhus og Søbyvad. Man behøver nu ikke køre mange morgener på den nuværende Viborgvej, før tvivlen forsvinder. Jeg kender folk i Lading, der nogle gange bruger helt op til syv minutter på at svinge ud på Viborgvej. Den nuværende vej er simpelthen ikke gearet til nutiden. Jeg tror, at mange pendlere og virksomheder i området deler den opfattelse. Nu handler det om, at alle gode kræfter presser på, så vi kan få taget hul på vejprojektet langt tidligere end i 2031.
Claus Jørgensen nævner i sit indlæg, at jeg er ejendomsmægler. Det har jeg ikke været i mange år. Hans kommentar er formentlig et forsøg på at antyde, at min holdning i sagen er farvet af et ønske om at sælge huse i Lading, hvilket er langt ude.