Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Styrk kernevelfærden - skær ned på administration og brugen af konsulenter

Artiklens øverste billede
Laila Sortland (i midten)

»Hvilket grundlæggende budskab havde vores redaktør tænkt på, da han trak FOA’s undersøgelse om størrelsen af de prioriterede midler til ældre, i de midtjyske kommuner i en artikel 14. juli?

Ja, så står det jo fuldstændig alene, uden henvisning til spotpunkter, der ville være relevante i den forbindelse. Ligeledes, hvor langt er de kommuner, der er omfattet af undersøgelsen, med implementering af velfærdsteknologien? Her ligger vi i Syddjurs Kommune i den gode ende, da velfærdsteknologien har været højt prioriteret i gennem mange år.

Så hermed mine kommentarer til indlægget i Adresseavisen Syddjurs d. 14. juli under overskriften: »Udgiften til ældre: Syddjurs skraber bunden i Region Midtjylland.«

Som medlem af udvalget for Social, Sundhed og Ældre, følger jeg udviklingen på området meget nøje. Jeg forholder mig blandt andet til de informationer, vi modtager i forbindelse med udvalgsmøderne, uanmeldte tilsyn, problematikker der dumper ind i indbakken i min e-mails og de erfaringer jeg selv får kendskab til i mit netværk.

Som udgangspunkt oplever jeg masser af roser til de ud kørende enheder, på pleje og omsorg til ældre, men det samme gør sig gældende i vores plejecentre. Og så længe det er de toner der lyder i vores ører, og at vi ikke er bekendt med noget der halter, leveres et serviceniveau der lever op til Sundhedsstyrelsens krav, og som vi kan være tilfredse med.

Men der er aldrig roser uden der også er torne, og der er vil altid være plads til forbedringer på visse områder.Efter genåbning af budgettet i foråret 2020, og som jeg ikke kunne se mig selv være en del af, netop på grund af de vidtgående konsekvenser genåbningen havde, for ældre, for mennesker med handicap, for vores socialt udsatte, såvel som for de særdeles sårbare borgere med psykiatriske diagnoser, ja her er der mange ting der halter.

Vi i Nye Borgerlige vil gerne slanke administrationen, bruge langt færre penge på konsulenter i det kommunale regi og sikre at pengene i stedet for bliver brugt til mere kernevelfærd, og til gavn for alle danskere.

Laila Sortland

Og selvom det er ganske rigtigt, at nogle af pengene blev tilbageført i forbindelse med budgetlægningen i efteråret 2020, ja så var det jo åbenlyst for alle der fulgte med, at der ikke blev tilbageført de samme midler, som der var blevet besparet, og der blev ej heller tilført de midler til SÆ-området, som vi alle var fuldt ud informeret om, at vi manglede, og var bekendt med under budgetlægningen for 2021.

Så her var der et par fokuspunkter, der var værd at kikke ind i. Nu hænger det jo ikke altid sammen med, at jo flere penge vi tilfører området, jo mere velfærd til vores ældre. »Vi har det godt, men send flere penge« giver ikke nødvendigvis bedre velfærd til de ældre. Og i særdeleshed ikke i Syddjurs Kommune, fordi vi har en af den mest omkostningsfulde administrationer i landets 98 kommuner.

Vi i Nye Borgerlige vil gerne slanke administrationen, bruge langt færre penge på konsulenter i det kommunale regi og sikre at pengene i stedet for bliver brugt til mere kernevelfærd, og til gavn for alle danskere. En omprioritering af borgernes skattekroner i det kommunale regi vil være med til at løfte både området for ældre, og lade pengene følge borgerne fra vugge til grav. I

Nye Borgerlige forstår vi vigtigheden af at forbedre forholdene for medarbejderen, der hver dag yder en stor indsats,og drager kærlig omsorg for de mennesker som har brug for hjælp til at klare hverdagen.

Til slut, vil jeg da lige rose redaktøren for hans citat i ovennævnte indlæg: » (...)frigøre ansatte til at bruge deres faglighed.«.

Har du fundet interesse i Nye Borgerliges hjemmeside? Det er som trukket direkte ud af Nye Borgerliges afslutningstale før sommerferien, hvor partiets formand, Pernille Vermund udtaler: »Sæt de ansatte fri og vis respekt for deres faglighed.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.