Debat: Motorveje er et must for konservative
Snakken omkring infrastukturen på Djursland er blevet et meget populært emne. Alle fra nyopstillede kandidater til borgmestre ønsker et fokus på dette område. Så da de nationale forhandlinger om et stort trafikforlig for Danmark skulle påbegyndes, var alle Djurslands politikere med på, at infrastrukturen på Djursland skulle prioriteres, og det med en motorvej.
Den efterhånden gamle konservative ambition om en motorvej til Grenaa, ja den var alle nu tilhængere af. Sågar også dem der førhen havde leet af tanken.
Men - vi ved jo alle godt hvordan det endte. Hvordan et samlet folketing valgte at prioritere infrastukturen på Djursland.
To omfartsveje, en om Tirstrup, og en om Trustrup. I vores konservative øjne er det meget langt fra hvad der blev ønsket og håbet på.
Så når Norddjurs’ borgmester Jan Petersen kalder det “en stor glæde” og “et godt skridt”. Så vil vi kalde det “en stor skuffelse” og “et fejlskridt”.
Men borgmesterens udtalelser kommer jo også i kølvandet på folketingsmedlem Leif Lahn. Der jo også mente at dette her var en fantastisk ting for Djursland. Så han er vel tvunget til at være enig.
I vores optik er den optimale løsningen en motorvej. Det handler om en effektiv afvikling af trafik, og det får vi kun, hvis vi bliver koblet direkte på Jyllands rygrad E45.
At vi får to omfartsveje - og dette vel at mærke først om knap 10 år! - det batter nul og niks. Den eneste effekt det har er, at der ikke længere er så mange der kører gennem Trustrup by, og dermed går glip af deres fine flagallé, såfremt de skulle køre der på eksempelvis Valdemarsdag.
For den effektive afvikling af en stærk stigende volumen af køretøjer der har det absolut ingen effekt. Måske endda tværtimod.
Når Leif Lahn, Jan Petersen og andre så alligevel kalder det et “gennembrud” for den fremtidige udvikling af trafikken, og at det så skulle starten på at vi kan udvikle mere ud fra de to fine omfartsveje. Der efter planen står klar om knap 10 år.
Vi konservative mener heller ikke, at dette perspektiv kan bruges et noget som helst. Kigger vi på eksempelvis den udvikling Grenaa Havn har gennemgået i de foregående 10 år. Den jo har været enorm, og alene ud fra deres egne, ganske realistiske ambitioner, så bliver de kun større, og med endnu mere aktivitet.
Så om 10 år når to gange fire kilometers omfartsveje skal have klippet snore. Så står Grenaa Havn og resten af Djurslands stadig med et behov der på ingen måde er dækket.
Det er netop udviklingen vi skal tænke på. For hvordan udvikler vi Djursland. Det gør vi ved at prioritere tiltag der giver muligheden for vækst. Om disse tiltag så kan virke som overdrevne i nogens øjne, ja det må jo så være fordi vi har forskellige ambitionsniveauer.
Vi konservative er nok ikke så intelligente, veluddannede, og dygtig som den radikale MF’er Andreas Steenberg. Men når han mener, at “Grenaa er for lille til en motorvej”, så er vi altså alligevel klogere end ham.
Grenaa er ikke markant mindre end Frederikshavn, og i Hirtshals bor der under 6000 indbyggere. Hvorfor er det et argument for ikke at prioritere en motorvej til Grenaa. Når nu vores ambitioner, og realistiske behov i fremtiden kalder på meget mere end blot to ligegyldige omfartsveje.
Hvordan bliver vi større hvis vi ikke får noget at vokse af?