Corona og stress
Jeg undrer mig i denne tid. Siden coronaens start for snart halvandet år siden har jeg ikke haft spædbørn i behandling for kolik eller ørepine, som er de hyppigste gener, man behandler med zoneterapi.
Jeg har i øvrigt heller ikke haft besøg af kvinder (eller deres mænd), som ønsker at blive gravide og få foretaget fertilitetsbehandlinger. Det er ret tankevækkende, idet jeg jævnligt bliver kontaktet af disse grupper, for at foretage behandlinger.
Nu kan det jo være et rent tilfælde, og i noget af tiden har der været lukket ned for behandling, men da jeg kontaktede et par af mine kollegaer, kunne de bekræfte, at de har oplevet det samme.
Forklaringerne til dette kan være flere, men man kan nemt få den tanke, at det netop har noget med coronaen at gøre. Coronaen har på ondt og godt tvunget os til at tage det mere med ro, og måske medfører det mindre stress og mindre produktion af adrenalin. Netop stress er i høj grad en hæmmende faktor, når man ønsker at blive gravid, så måske er problemet ikke så stort nu, hvor man arbejder mere hjemmefra og ikke foretager de store verdensomspændende rundrejser.
For spædbørn ved vi, at jo mere stressede forældrene er, jo større risiko er der for at de bliver overset og udvikler forskellige lidelser, som for det meste netop er kolik eller ørepine. Spædbørn er sarte og tager imod påvirkninger udefra.
Det kunne jo være interessant at få dette nærmere belyst gennem en større undersøgelse.