Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Skandalen i Laurbjerg

Artiklens øverste billede

Laurbjerg er en stationsby mellem Hadsten og Langå, og vi har i mange år ønsket og arbejdet for, at regionaltogene igen skulle standse. Byen har ændret status, og er i dag en by med et stort og stigende behov for pendling, samt et godt potentiale som tilflytterby.

Ligeså stor var skuffelsen, da den nuværende trafikminister Benny Engelbrecht, med et pennestrøg fjernede Laurbjerg fra det vedtagne, som det eneste projekt. En aktion, som aldrig før havde fundet sted i historien.

Peter Lange, Laurbjerg, Langå

Vores bønner blev hørt, og under den forrige regering indeholdt trafikforliget en genåbning af Laurbjerg. Stor glæde - endelig!!! Ligeså stor var skuffelsen, da den nuværende trafikminister Benny Engelbrecht, med et pennestrøg fjernede Laurbjerg fra det vedtagne, som det eneste projekt. En aktion, som aldrig før havde fundet sted i historien. Begrundelse: De 15 mio. skulle bruges andetsteds. Skandale!

På den igen... I Favrskov kommunes byråd lykkedes det efter hårdt arbejde at få afsat 10 mio. til et lidt mindre stationsprojekt - men det kunne fint gå. En såkaldt 3. parts finansiering, et velkendt begreb. Stor ros til byrådet, som vægter udvikling, bedre infrastruktur, grønnere transport, bedre mobilitet i landområder, bedre fremkommelighed på vejene, osv. Ved den uundgåelige tilflytning, ville udgifterne let kunne indtjenes i løbet af en kortere årrække, med et overskud i kommunekassen til følge. Det var gode nyheder for de 2000 mennesker i området.

Sidste mandag måtte borgmester Nils Borring (Soc. dem.) imidlertid meddele, at Soc.dem., SF, Rad. og Enh.listen havde nedlagt forbud imod projektet. Skandale!

Undertegnede spurgte, hvad begrundelsen er for, at vi åbenbart med alle midler skal forhindres i at få vores (selvfinansierede) station. Intet svar foreligger. Skandale!

Borgerne i vores område fortjener som et minimum en ordentlig begrundelse på denne komplet ulogiske beslutning, men allermest fortjener vi vores station! Hvad foregår der på Christiansborg??? I og med at al logik og sund fornuft er fejet til side i denne sag, kan man ikke undgå at få den tanke, at der ligger helt andre motiver bag ministerens holdning. Man er muligvis ved at opfinde nye argumenter imod projektet, ganske som tidligere. Det lugter langt væk. Skandale!

Forleden forhandledes der om en infrastrukturaftale med nye projekter og løsninger på de forskellige trafikale problemstillinger. Det er nu at - især trafikordførerne - havde chancen for at bevise, at I vil sætte handling bag alle de flotte ord om bæredygtighed, grøn omstilling, CO2 venlig transport, styrkelse af land- og yder-områder, osv. Vi vil utrolig gerne køre med tog - men det kræver, at vi kan stige på.

Vi må således insistere på, at Favrskov Kommune tillades at betale for stationsanlægget og den tilhørende drift, ganske ligesom det er tilfældet for Sparkær Station, som opføres af Viborg Kommune lige nu.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.