Skandalen i Laurbjerg

Laurbjerg er en stationsby mellem Hadsten og Langå, og vi har i mange år ønsket og arbejdet for, at regionaltogene igen skulle standse. Byen har ændret status, og er i dag en by med et stort og stigende behov for pendling, samt et godt potentiale som tilflytterby.
Ligeså stor var skuffelsen, da den nuværende trafikminister Benny Engelbrecht, med et pennestrøg fjernede Laurbjerg fra det vedtagne, som det eneste projekt. En aktion, som aldrig før havde fundet sted i historien.
Vores bønner blev hørt, og under den forrige regering indeholdt trafikforliget en genåbning af Laurbjerg. Stor glæde - endelig!!! Ligeså stor var skuffelsen, da den nuværende trafikminister Benny Engelbrecht, med et pennestrøg fjernede Laurbjerg fra det vedtagne, som det eneste projekt. En aktion, som aldrig før havde fundet sted i historien. Begrundelse: De 15 mio. skulle bruges andetsteds. Skandale!
På den igen... I Favrskov kommunes byråd lykkedes det efter hårdt arbejde at få afsat 10 mio. til et lidt mindre stationsprojekt - men det kunne fint gå. En såkaldt 3. parts finansiering, et velkendt begreb. Stor ros til byrådet, som vægter udvikling, bedre infrastruktur, grønnere transport, bedre mobilitet i landområder, bedre fremkommelighed på vejene, osv. Ved den uundgåelige tilflytning, ville udgifterne let kunne indtjenes i løbet af en kortere årrække, med et overskud i kommunekassen til følge. Det var gode nyheder for de 2000 mennesker i området.
Sidste mandag måtte borgmester Nils Borring (Soc. dem.) imidlertid meddele, at Soc.dem., SF, Rad. og Enh.listen havde nedlagt forbud imod projektet. Skandale!
Undertegnede spurgte, hvad begrundelsen er for, at vi åbenbart med alle midler skal forhindres i at få vores (selvfinansierede) station. Intet svar foreligger. Skandale!
Borgerne i vores område fortjener som et minimum en ordentlig begrundelse på denne komplet ulogiske beslutning, men allermest fortjener vi vores station! Hvad foregår der på Christiansborg??? I og med at al logik og sund fornuft er fejet til side i denne sag, kan man ikke undgå at få den tanke, at der ligger helt andre motiver bag ministerens holdning. Man er muligvis ved at opfinde nye argumenter imod projektet, ganske som tidligere. Det lugter langt væk. Skandale!
Forleden forhandledes der om en infrastrukturaftale med nye projekter og løsninger på de forskellige trafikale problemstillinger. Det er nu at - især trafikordførerne - havde chancen for at bevise, at I vil sætte handling bag alle de flotte ord om bæredygtighed, grøn omstilling, CO2 venlig transport, styrkelse af land- og yder-områder, osv. Vi vil utrolig gerne køre med tog - men det kræver, at vi kan stige på.
Vi må således insistere på, at Favrskov Kommune tillades at betale for stationsanlægget og den tilhørende drift, ganske ligesom det er tilfældet for Sparkær Station, som opføres af Viborg Kommune lige nu.