Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Alternativet støtter de syriske flygtninge – de skal ikke sendes hjem

Artiklens øverste billede

I Skanderborg kommune bor der i alt 663 borgere med syrisk oprindelse. Langt de fleste har en midlertidig opholdstilladelse, så mange af dem er i risiko for hjemsendelse.

I dag er Syrien et land, der stadigvæk er i krise. Der er krigshandlinger og borgerkrigslignende tilstande dagligt. Det er langt fra trygt, sikkert og stabilt. Det kan være farligt og de mennesker, der er flygtet, risikerer at miste livet, hvis de vender tilbage nu.

FN advarer mod netop dette. EU advarer mod netop dette. Hvis man ser på Syriens nabolande, er de allerede presset til bristepunktet af flygtninge. De få syriske flygtninge der, lige nu, er i Danmark, er ganske få, i denne sammenligning.

Vi befinder os i et at verdens rigeste lande, og alligevel har vi i Danmark en regering, der koldhjertet har besluttet at gå enegang og ’hjemsende’ syriske flygtninge. Men til hvilket hjem?

Mira Issa Bloch, Alternativet

Vi befinder os i et at verdens rigeste lande, og alligevel har vi i Danmark en regering, der koldhjertet har besluttet at gå enegang og ’hjemsende’ syriske flygtninge. Men til hvilket hjem? Stik imod hvad resten af verden anbefaler. Dette er trist og meget sørgeligt.

Den danske regering har heller ikke en aftale med Assad-regimet, om hjemsendelse. Derfor risikerer man dels flygtningenes sikkerhed. Men man risikerer også at sætte en masse mennesker i et stort limbo. På nogle udsigtsløse udrejsecentre, hvor adgang til uddannelse og arbejde vil blive tilsidesat og hvor flygtninge ’bare må sidde og vente på det uvisse’. Det giver ingen mening overhovedet.

Denne fremmedgørelse, som jeg ser i regeringens politik, er en tydelig ’os-dem’ måde at se verden på. Som om at flygtningene fra Syrien ikke er mennesker på lige fod med alle andre. Det er for mig helt forkert. Vi har i Danmark et internationalt ansvar, som vi skal leve op til. Det paradigmeskift der finder sted i forhold til manglende medmenneskelighed bekymrer mig seriøst meget. Det bekymrer mig, når værdien af andre menneskers liv og velfærd bliver ligegyldig. Det bekymrer mig, da jeg ser for mig en verden, der måske mere end nogensinde før har brug for opretholdelse af internationale forpligtelser og solidaritet. Ikke kynisme. Til regeringen og flere andre partier siger jeg: stop jeres symbolpolitik.

Når jeg tænker på Syrien, er jeg klar over, at det er en kompleks borgerkrig, men jeg er også bevidst om at lande som Danmark har et ansvar på flere planer. Syrien var allerede inden krigen for alvor fik fat, et land under pres. Bl.a. gennemlevede befolkningen den længste tørke, som ikke i 900 år har set sin lige i Syrien fra 2006-2010. Dette betød, at mange folk fra landet søgte ind til byerne, desuden var også 1,5 million irakiske flygtninge kommet til landet. Det, sammenholdt med et korrupt, nepotistisk regime, gør ikke tingene nemmere. For mig, når jeg ser på borgerkrigen i Syrien, tænker jeg også på klimaretfærdighed. Hvorfor kom den tørke mon ? Den fortæller mig om, at det alt for høje co2 aftryk vi har i Danmark, Europa, og verden, har klima-konsekvenser.

I Alternativet ønsker vi en retfærdig fremtid, og vi vil ikke spille hasard med menneskeliv. Det er tid til ændre kurs nu. Både på den empatiske og grønne bundlinje.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.