Ikke tilfredsstillende resultat for rute 26

En bred infrastrukturaftale har set dagens lys. I Venstre er vi glade for, at en udvidelse af rute 26 mellem Aarhus og Søbyvad til motortrafikvej er blevet prioriteret, og at linjeføringen er endeligt fastlagt til at gå syd om Lading Sø. Så langt, så godt.
Men der er malurt i bægeret. Regeringens beslutning om, at anlægget udskydes til 2031, er stærkt utilfredsstillende. Inden VVM-undersøgelse, vedtagelse af anlægslov og byggeperioden (7 år) er gennemført, går der yderligere 8-10 år. Ibrugtagning af motortrafikvejen kan først ske ca. 2040. Ja, I læste rigtigt: 2040. Meget vand kan nå at løbe i åen inden da.
Navnlig er der grund til at hæfte sig ved, at den socialdemokratiske transportminister har forsømt at få de tekniske og økonomiske undersøgelser vedrørende anlægget på plads inden aftalens indgåelse. Vejdirektoratet har således ikke undersøgt projektet og kan derfor heller ikke stå inde for de projektforudsætninger, som Favrskov Kommune har lagt frem. I faktaarket til infrastrukturaftalen er der taget pænt store forbehold for, om projektet overhovedet kan gennemføres inden for den afsatte beløbsramme.
Så altså: Der er på papiret afsat penge til en motortrafikvej, der kan tages i brug i 2040. Men ingen ved, om anlægsøkonomien holder, og om en ny VVM-undersøgelse vil vise noget, der kan ændre projektet. Andre projekter i infrastrukturaftalen er undergået nøje undersøgelser inden vedtagelsen, men altså ikke dette.
Venstre har forsøgt at skubbe rute 26 frem i prioriteringen, men det lykkedes ikke. Det er vi kede af på vegne af borgerne i Hammel, Lading, Voldby og Svenstrup og på vegne af erhvervslivet i og omkring Hammel, som skal sikres god og hurtig vejadgang til Aarhus og Viborg.