Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Fut fut! Vi skal med på toget

Artiklens øverste billede
I Ry frygtes der for konsekvenserne af timedrift. Foto: Wulff

Vores mulighed for at transportere os rundt er et af de vigtigste elementer er i vores hverdag. Mobilitet er grundlaget for udvikling og fremdrift i samfundet og for, at vi som borgere kan komme i skole og på arbejde og leve et udadvendt og aktivt fritidsliv.

Kun her en måned efter fejringen af 150 årets som stationsby, kan vi nu se ind i en fremtid, hvor togstrækningen mellem Silkeborg og Skanderborg kan opleve en vis friktion.

I Skanderborg kommune giver det nye trafikforlig med en ny togstrækning fra Silkeborg til Aarhus forbedrede vilkår for borgere i den nordlige del af kommunen. En nedsat rejsetid mod øst og mod vest giver gode muligheder for at pendle i skole, på arbejde, deltage i foreningsaktivitet samt besøge venner og bekendte. Tillykke med det!

Det er dog ikke uden risiko for os der bor langs den eksisterende togstrækning. Kun her en måned efter fejringen af 150 årets som stationsby, kan vi nu se ind i en fremtid, hvor togstrækningen mellem Silkeborg og Skanderborg kan opleve en vis friktion.

Allerede nu har Laven og Alken kun timedrift, og denne udvikling vil vi kæmpe for ikke breder sig. Forliget beskriver, at betjeningen af ruten ændres til timedrift. For at sikre en betjening af linjen med to afgange i timen, så er det vigtigt, at borgerne i den sydlige del i denne forbindelse benytter den kollektive trafik mest muligt.

Der ligger også en social skævvridning, hvis den kollektive trafik forringes. Børn, unge, ældre og folk uden adgang til egen bil bliver særligt ramt af en forringelse. Det kan vi ikke acceptere, og derfor vil vi arbejde hårdt for at opretholde togdriften i højt gear.

Der er dog en vis optimisme at spore i forløbet frem mod 2030, hvor strækningen Silkeborg-Aarhus forventes klar til drift.

For det første er der stor befolkningstilvækst i Skanderborg Kommune. Flere undersøgelser peger på, at lokal infrastruktur og mulighederne for transport er vigtigt for ny bosætning og for at fastholde eksisterende borgere. Særligt med den massive udvikling i Ry og resten af den sydlige del af kommunen bør det give grundlag for sammenhængende og velfungerende kollektiv trafik.

For det andet er der netop etableret et trinbræt i Stilling på den eksisterende togstrækning. Des flere brugere af den kollektive trafik, des mere behov og incitament for en aktiv togstrækning.

Lige nu koster det det samme at køre én person Ry-Aarhus, som det koster at starte dieselsvinet og køre i egen bil. Derfor kan det sjældent betale sig økonomisk at vælge den klimavenlige løsning. Det kan ikke være rimeligt! Det vil derfor give mening at se på prisniveauerne i den kollektive trafik, og om priserne kan sænkes, så flere vælger at bruge den kollektive trafik. Hvis flere vælger den kollektive trafik, er vi også en del af løsningen på den vigtige grønne dagsorden. Dermed er kampen for en stabil og billig togdrift i høj grad også en klimakamp. En kamp som vi skal vi vil løse!

Som borger i hele den sydlige del af Skanderborg Kommune er det nu vigtigere end nogensinde, at vi hopper på toget og viser vi både kan og vil den kollektive trafik.

I socialdemokratiet ønsker vi at bevare Ry som stationsby, og vi vil kæmpe for forsat gode muligheder i kollektive transport for alle borgere i Skanderborg Kommune.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.