Debat: Aftale binder Østjylland bedre sammen

Det er svært ikke at trække på smilebåndet, når man som aarhusianer med en forkærlighed for kollektiv transport kaster blikket ned over den infrastrukturaftale, som den socialdemokratiske regering netop har indgået med alle Folketingets partier.
Blandt de mange projekter, som vi kan se frem til, er en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg, penge til en station ved Brabrand og midler til letbaner og BRT-løsninger i Aalborg, Aarhus, Odense og København.
Alt for mange danskere lever i et støjhelvede, og det er bestemt noget, vi også kender til i Østjylland.
Det bliver altså lettere at benytte den offentlige transport til og fra Aarhus og rundt i Østjylland, og det er der god grund til at glædes over. Også for bilisterne er der gode nyheder. Udvidelse af E45 og tunnelen under Marselis Boulevard bliver en realitet. Sidstnævnte har især stor betydning for erhvervslivet, da det vil lette adgangen til industrihavnen.
Jeg bemærker også den store indsats mod støjgener. Alt for mange danskere lever i et støjhelvede, og det er bestemt noget, vi også kender til i Østjylland. Støj er slet ikke blevet nok anerkendt som den belastning, det er for rigtig mange mennesker, og det er vigtigt, at vi sætter ind.
Der afsættes en pulje på 3 mia. kr. til bekæmpelse af trafikstøj, og der er enighed om at udmønte godt 600 mio. kr. ud af den samlede støjpulje til en række konkrete støjprojekter allerede i 2022.
Slutteligt vil jeg som grøn forkæmper glæde mig over, at biodiversiteten også er husket i den store trafikplan. En pulje på 150 mio. kr. skal fremme det mangfoldige dyre-og planteliv langs veje og jernbaner.
Det er vigtigt, at vi husker at give plads til naturen og fremmer dens levevilkår. Alt i alt er der god grund til at glædes over denne vigtige og langsigtede aftale.